12.04.2023 Kadry i płace

Omyłkowa data w rozmowie kwalifikacyjnej a konsekwencje prawne dla bezrobotnych - Wyrok NSA z dnia 12 kwietnia 2023 r., sygn. I OSK 2346/22

Omyłka co do daty spotkania z pracodawcą nie stanowi "uzasadnionej przyczyny" w myśl art. 33 ust. 4 pkt 3 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, uzasadniającej niestawiennictwo bezrobotnego na rozmowę kwalifikacyjną i nie chroni przed utratą statusu osoby bezrobotnej.

Teza od Redakcji

Bezrobocie

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jolanta Rudnicka Sędziowie sędzia NSA Monika Nowicka sędzia del. WSA Agnieszka Miernik (spr.) po rozpoznaniu w dniu 12 kwietnia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. A. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 12 lipca 2022 r. sygn. akt III SA/Gl 779/21 w sprawie ze skargi A. A. na decyzję Wojewody Śląskiego z dnia 21 kwietnia 2021 r. nr PSIII.8640.57.2021 w przedmiocie utraty statusu osoby bezrobotnej oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z 12 lipca 2022 r. sygn. akt III SA/Gl 779/21 oddalił skargę A. A. na decyzję Wojewody Śląskiego z 21 kwietnia 2021 r. nr PSIII.8640.57.2021 w przedmiocie utraty statusu osoby bezrobotnej.

Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:

Prezydent Miasta Tychy decyzją z 9 marca 2021 r. nr DOK-SM-7100-1-146/21 orzekł o utracie przez A. A. statusu osoby bezrobotnej z dniem 4 lutego 2021 r.

Wojewoda Śląski, po rozpatrzeniu odwołania strony, decyzją z 21 kwietnia 2021 r. nr PSIII.8640.57.2021 uchylił zaskarżoną decyzję i orzekł o utracie przez A. A. statusu osoby bezrobotnej z dniem 10 lutego 2021 r. Jak wskazał organ, A. A. otrzymała propozycję zatrudnienia i otrzymała skierowanie na rozmowę kwalifikacyjną. Nie zgłosiła się do pracodawcy na umówioną przez urząd pracy rozmowę kwalifikacyjną w dniu 10 lutego 2021 r. Organ uznał, że niedopełnienie tego obowiązku oznacza odmowę przyjęcia pracy i skutkuje sankcją określoną w art. 33 ust. 4 pkt 3 lit. a ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1409 ze zm.), powoływanej dalej jako "u.p.z.". Zdaniem organu II instancji, za odmowę przyjęcia pracy należy uważać nie tylko odmowę opartą na wyraźnie złożonym oświadczeniu, ale także każde zachowanie bezrobotnego, z którego wynika, że nie chce podjąć zaproponowanej pracy. W ocenie organu, niestawienie się do pracodawcy z powodu pomylenia daty spotkania nie może być uznane za uzasadnioną przyczynę. "Uzasadniona przyczyna" to taka, która stanowi nieprzewidzianą przez bezrobotnego, obiektywną przeszkodę uniemożliwiającą zgłoszenie się na rozmowę.

Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił skargę A. A. uznając, że zaskarżona decyzja odpowiada prawu.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne