24.07.2007

Wyrok NSA z dnia 24 lipca 2007 r., sygn. I OSK 1235/06

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Borowiec Sędziowie sędzia NSA Jolanta Rajewska (spr.) sędzia del. WSA Maria Werpachowska Protokolant Anna Krakowiecka po rozpoznaniu w dniu 24 lipca 2007 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 maja 2006 r. sygn. akt IV SA/Wa 26/06 w sprawie ze skargi M. C. na decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia [...] nr [...] w przedmiocie reformy rolnej uchyla zaskarżony wyrok oraz decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia [...] nr [...]

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 24 maja 2006 r., sygn. akt IV SA/Wa 26/06, oddalił skargę M. C. na decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia [...] w przedmiocie podlegania zespołu dworsko-parkowego w S. pod działanie dekretu o reformie rolnej. Wyrok zapadł w następujących okolicznościach sprawy.

Wojewoda [...] decyzją z dnia [...], nr [...], orzekł, że nieruchomość rolna o pow. 3,2578 ha, stanowiąca poprzednio własność M. C. i obejmująca część parceli 11 i 17 oraz parcele 12, 13, 15 i 16 (obecnie działka 9/3) o powierzchni 3,9700 ha, wchodząca w skład majątku ziemskiego S. o łącznej powierzchni 838,9605 ha, podlega pod działanie art. 2 ust. 1 lit e dekretu PKWN z dnia 6 września 1944 r. o przeprowadzeniu reformy rolnej (Dz. U. z 1945 r. Nr 3, poz. 13, ze zm. - dalej dekret PKWN).

Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi decyzją z dnia [...],

nr [...], uchylił powyższą decyzję oraz umorzył postępowanie przed organem I instancji. W uzasadnieniu wskazał, że przejęcie nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa następowało z mocy prawa oraz w całości, o ile rozmiar łączny gruntów przekraczał areał określony w art. 2 ust. 1 lit. e dekretu PKWN. Zgodnie z § 5 ust. 1 oraz § 6 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych z dnia 1 marca 1945 r. w sprawie wykonania dekretu PKWN z dnia 6 września 1944 r. o przeprowadzeniu reformy rolnej (Dz. U. Nr 10, poz. 51 - dalej rozporządzenie wykonawcze), orzekanie czy dana nieruchomość podpada pod działanie powołanego dekretu należało w I instancji do kompetencji wojewódzkich urzędów ziemskich. Rozstrzygnięcia wojewódzkich urzędów ziemskich, a obecnie wojewodów, mogły dotyczyć całej nieruchomości, a nie jej części. Można je kwestionować jedynie poprzez udowodnienie, że cała nieruchomość, jako niespełniająca określonych norm obszarowych, nie podlegała przejęciu na własność Państwa na cele reformy rolnej. Obowiązujące przepisy nie przewidywały zaś możliwości wyłączenia spod działania dekretu części majątku. Takie żądanie dotyczy sporu o prawa rzeczowe do wskazanej we wniosku nieruchomości. Do rozpoznania takiej sprawy właściwe są zatem sądy powszechne, a nie organy administracyjne.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne