Wyrok NSA z dnia 9 października 2007 r., sygn. I FSK 1261/06
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Marek Zirk-Sadowski (spr.) Sędziowie sędzia NSA Janusz Zubrzycki sędzia NSA Sylwester Marciniak Protokolant Dariusz Rosiak po rozpoznaniu w dniu 2 października 2007 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Skarbowej w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 13 kwietnia 2006 r. sygn. akt I SA/Kr 2505/02 w sprawie ze skargi T. spółka z o.o. jako następcy prawnego T. W. spółka z o.o. w K. na decyzję Izby Skarbowej w K. z dnia 9 września 2002 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości i sprawę przekazuje do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Krakowie, 2) zasądza od T. S.A. w Warszawie na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w K. kwotę 26.958 zł (dwadzieścia sześć tysięcy dziewięćset pięćdziesiąt osiem) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 13 kwietnia 2006 r., sygn. akt I SA/Kr 2505/02, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, po rozpoznaniu skargi T. sp. z o.o. (następcy prawnego T. W. sp. z o.o.) z/s w K. na decyzję Izby Skarbowej w K. z dnia 9 września 2002 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług za styczeń 1998 r., uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu I instancji (Inspektora Kontroli Skarbowej z Urzędu Kontroli Skarbowej w K.) z dnia 25 stycznia 2002 r.
Jak wskazano w uzasadnieniu powyższego orzeczenia, w wyniku kontroli przeprowadzonej w spółce ustalono, iż T. W. sp. z o.o. zawarła w dniu 1 października 1997 r. umowę agencyjną z F. sp. z o.o., której przedmiotem było świadczenie przez spółkę F. na rzecz T. W. sp. z o.o. usług w zakresie pośrednictwa w pozyskiwaniu reklamodawców i sponsorów reklam nadawanych przez T. W. sp. z o.o. oraz negocjowanie i zawieranie z nimi umów w imieniu i na rachunek tejże spółki.
Art. 8 (ust. 3) w/w umowy uprawniał każdą ze stron do jej jednostronnego rozwiązania (po spełnieniu określonych w tym zapisie przesłanek). Natomiast w art. 6 umowy F. sp. z o.o. zobowiązała się do przekazywania na rzecz T. W. sp. z o.o. "kwoty gwarantowanych wpływów" z reklam, niezależnie od tego, czy reklamodawcy wywiązali się ze swych zobowiązań w takiej wysokości. Faktury za emisje reklam i sponsoring dla reklamodawców i sponsorów F. wystawiała we własnym imieniu i na własny rachunek. Wynagrodzenie T. W. sp. z o.o. z tytułu emisji reklam nie odpowiadało w związku z powyższym rzeczywistym obrotom uzyskanym w relacji reklamodawca - agent (odpowiadającym ilości nadanych spotów reklamowych), lecz umówionym przez strony umowy agencyjnej i negocjowanym przez nie w trakcie realizacji tej umowy kwotom gwarantowanych wpływów.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty