Wyrok NSA z dnia 23 maja 2006 r., sygn. I FSK 916/05
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Jan Zając, Sędziowie NSA Piotr Kiss (sprawozdawca), Janusz Zubrzycki, Protokolant Ewa Głowacka, po rozpoznaniu w dniu 23 maja 2006 r. na rozprawie w Wydziale I Izby Finansowej skargi kasacyjnej Jarosława T. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 kwietnia 2005 r. sygn. akt III SA/Wa 2493/04 w sprawie ze skargi Jarosława T. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia 3 listopada 2004 r. (...) w przedmiocie odmowy uchylenia decyzji w sprawie o podatek od towarów i usług oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
I FSK 916/05
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 15 kwietnia 2005 r. III SA/Wa 2493/04, po rozpoznaniu w trybie uproszczonym /na wniosek strony skarżącej/ skargi Jarosława T. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia 3 listopada 2004 r., utrzymującą w mocy własną decyzję z dnia 7 września 2004 r. w przedmiocie odmowy uchylenia ostatecznej decyzji Izby Skarbowej w W. z dnia 26 września 2002 r., którą utrzymano w mocy decyzję organu pierwszej instancji /organu kontroli skarbowej/, określającą dla skarżącego, prowadzącego firmę "M." za wskazane miesiące 2001 r. zobowiązanie w podatku od towarów i usług - oddalił skargę podatnika.
Z ustalonego stanu sprawy wynika, że skarżący wnioskiem z dnia 25 maja 2004 r. zwrócił się do Dyrektora Izby Skarbowej w W. o wznowienie na podstawie art. 240 par. 1 pkt 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /Dz.U. nr 137 poz. 926 ze zm./ postępowania zakończonego wymienioną wyżej decyzją Izby Skarbowej w W. z dnia 26 września 2002 r. z jednoczesnym wnioskiem o uchylenie tej decyzji oraz poprzedzającej ją decyzji Inspektora Kontroli Skarbowej w W. z dnia 26 czerwca 2002 r. W uzasadnieniu swojego wniosku skarżący podniósł, iż za wznowieniem postępowania w przedmiotowej sprawie przemawia orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z dnia 27 kwietnia 2004 r. K 24/03 stwierdzające nieobowiązywanie przepisu rozporządzenia Ministra Finansów odmawiającego podatnikom prawa do odliczenia podatku naliczonego w sytuacji braku kopii faktur u sprzedawcy towaru. Strona wyraziła pogląd, iż nie ma istotnego znaczenia, że przedmiotowy wyrok Trybunału Konstytucyjnego odnosi się do przepisu par. 48 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.03.2002 r. w sprawie wykonania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, albowiem w jego przypadku został on pozbawiony prawa do odliczenia podatku naliczonego na podstawie podobnie brzmiącego przepisu zawartego we wcześniejszym rozporządzeniu wykonawczym Ministra Finansów z dnia 22.12.1999 r. W powyższym zakresie strona stwierdziła, że "zasady zdrowego rozsądku i logiki wskazują, że Trybunał Konstytucyjny wyraża swój sprzeciw do wszystkich tego typu rozstrzygnięć zawartych w rozporządzeniach Ministra Finansów zarówno tego, o którym mowa w orzeczeniu, jak i również w rozporządzeniach je poprzedzających".
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty