29.12.2005

Wyrok NSA z dnia 29 grudnia 2005 r., sygn. II OSK 377/05

Prawo użytkowania wieczystego nabyte na podstawie umowy zawartej z jednostką samorządu terytorialnego upoważnia do takiego korzystania z tej nieruchomości, które nie może być traktowane jako "wykorzystywanie mienia komunalnego" w rozumieniu art. 24f ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /Dz.U. 2001 nr 124 poz. 1591 ze zm./. Działalność prowadzona przez spółdzielnię mieszkaniową nie może być uznana za "działalność gospodarczą prowadzoną na własny rachunek" w rozumieniu art. 24f ust. 1 powołanej ustawy.

 

Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Rady Miejskiej w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 30listopada 2004 r. III SA/Gl 942/04 w sprawie ze skargi Mieczysława T. na uchwałę Rady Miejskiej w K. z dnia 3 grudnia 2003 r. (...) w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego - oddala skargę kasacyjną; (...).


UZASADNIENIE

Wyrokiem z dnia 30 listopada 2004 r. III SA/Gl 942/04 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach po rozpoznaniu skargi Mieczysława T. wniesionej w trybie art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /t.j. Dz.U. 2001 nr 142 poz. 1591 ze zm./ na uchwałę Rady Miejskiej w K. z dnia 3 grudnia 2003 r. nr 132/XI/2993 w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego - stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały.

Oceniając kwestię zaistnienia materialnoprawnej przesłanki podjęcia zaskarżonej do sądu administracyjnego uchwały Rady Miejskiej w K. opierającej się na uznaniu, iż skarżący złamał ustawowy zakaz łączenia mandatu radnego z prowadzeniem działalności gospodarczej lub zarządzaniem taką działalnością prowadzoną z wykorzystaniem mienia gminnego, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, przyjął, iż przepisem prawa materialnego w tym zakresie, określającym przedmiotowy zakaz, jest przepis art. 24f ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, stanowiący, iż radni nie mogą prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, w której radny uzyskał mandat, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności, który został wprowadzony do ustawy o samorządzie gminnym przepisem art. 19 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne /Dz.U. nr 106 poz. 679 ze zm./, która weszła w życie z dniem 1 stycznia 1998 r. Zakaz ten dotyczył radnych wybranych w wyborach przeprowadzonych w dniu 27 października 2002 r. Ratio legis zakazu ustanowionego w art. 24f ust. 1 jest przeciwdziałanie sytuacjom, które mogą stwarzać pokusę nadużywania zajmowanego stanowiska publicznego, występowania tzw. konfliktu interesów. Chodzi również o wyeliminowanie sytuacji mogących stawiać pod znakiem zapytania osobistą bezstronność czy uczciwość osób publicznych, podważać autorytet konstytucyjnych organów państwa i osłabiać zaufanie wyborców oraz opinii publicznej do ich prawidłowego funkcjonowania. Ustawa o samorządzie gminnym nie określa żadnych sankcji za naruszenie powyższego zakazu, natomiast przepisem art. 8 pkt 9 ustawy z dnia 11 kwietnia 2001 r. o zmianie ustaw: o samorządzie gminnym, samorządzie powiatu, samorządzie województwa, o administracji rządowej w województwie oraz o zmianie niektórych innych ustaw /Dz.U. nr 45 poz. 497/ do przepisu art. 190 ust. 1 ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów, sejmików województw /t.j. Dz.U. 2003 nr 159 poz. 1547/ dodano pkt 2a stanowiący, iż wygaśnięcie mandatu radnego następuje także wskutek naruszenia ustawowego zakazu łączenia mandatu radnego z wykonywaniem określonych w odrębnych przepisach funkcji lub działalności. Wygaśnięcie mandatu na podstawie art. 190 ust. 2 Ordynacji stwierdza rada gminy w drodze uchwały, najpóźniej w 3 miesiące od wystąpienia przyczyny wygaśnięcia mandatu. Ustawą z dnia 23 listopada 2002 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw /Dz.U. nr 214 poz. 1806/ został do art. 24f dodany ust. 1a stanowiący, że jeżeli radny przed rozpoczęciem wykonywania mandatu prowadził działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1 jest obowiązany do zaprzestania prowadzenia tej działalności gospodarczej w ciągu 3 miesięcy od dnia złożenia ślubowania. Nie wypełnienie tego obowiązku stanowi podstawę do stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego w trybie art. 190 Ordynacji wyborczej. Jednocześnie do art. 190 Ordynacji wyborczej do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw dodano ust. 5 i 6. Ust. 5 nakłada na radnego, który przed dniem wyboru wykonywał funkcję lub prowadził działalność, o której mowa w ust. 1 pkt 2a, obowiązany jest do zrzeczenia się funkcji lub zaprzestania prowadzenia działalności w ciągu trzech miesięcy od dnia złożenia ślubowania, natomiast ust. 6 przyznał radzie gminy uprawnienie do stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego, który w określonym w ust. 5 terminie nie zrzekł się funkcji lub nie zaprzestał prowadzenia działalności, najpóźniej w ciągu miesiąca od upływu tego terminu.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne