Wyrok NSA z dnia 17 maja 2006 r., sygn. II OSK 287/06
1. Uchwalenie Kodeksu etyki radnych należy do "spraw publicznych o znaczeniu lokalnym", niezastrzeżonych na rzecz innych podmiotów /art. 6 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - Dz.U. 2001 nr 142 poz. 1591 ze zm./.
2. Kodeks etyki radnych jest niewładczym aktem samozwiązania się radnych, jego znaczenie polega na dobrowolnym podporządkowaniu się radnych określonym wybranym zasadom etycznym, mającym służyć właściwemu wypełnianiu funkcji publicznej /służby publicznej/ a jedyną sankcją za naruszenie jego postanowień jest odpowiedzialność polityczna radnych.
Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu w dniu 17 maja 2006 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Gminy Miejskiej B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 21 listopada 2005 r. III SA/Wr 216/05 w sprawie ze skargi Gminy Miejskiej B. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody D. z dnia 21 lutego 2005 r. (...) w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały Rady Miejskiej B. z dnia 26 stycznia 2005 r., (...) w sprawie przyjęcia Kodeksu etyki radnego Rady Miasta B. - uchyla zaskarżony wyrok oraz zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze; (...).
UZASADNIENIE
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu wyrokiem z dnia 21 listopada 2005 r. /III SA/Wr 216/05/, po rozpoznaniu sprawy ze skargi Gminy Miejskiej B. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody D. z dnia 21 lutego 2005 r. (...) w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały Rady Miasta B. z dnia 26 stycznia 2005 r. (...) w sprawie przyjęcia Kodeksu etyki radnego Rady Miasta B. - oddalił skargę.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty