Wyrok NSA z dnia 7 czerwca 2005 r., sygn. FSK 2286/04
Uniemożliwienie skarżącemu wypowiedzenia się w ciągu siedmiu dni, przewidzianych w art. 200 par. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa /Dz.U. nr 137 poz. 926 ze zm./ doprowadziło do wydania wadliwej decyzji, to tym bardziej znacznie dłuższy okres, jaki upłynie między datą doręczenia mu decyzji, a datą rozpoznania sprawy przez Sąd, umożliwi mu przygotowanie wypowiedzi, wykazującej wadliwość wydanej decyzji.
Pozbawienie prawa strony do bezpośredniego wypowiedzenia się co do zebranego w sprawie materiału dowodowego przed wydaniem decyzji przez organ II instancji stanowiło naruszenie art. 200 par. 1 Ordynacji podatkowej.
Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu w dniu 7 czerwca 2005 r. na rozprawie w Wydziale I Izby Finansowej skargi kasacyjnej "YDP" S.A. w G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 23 czerwca 2004 r. I SA/Gd 200/02 w sprawie ze skargi "YDP" S.A. w G. na decyzję Izby Skarbowej w G. z dnia 19 grudnia 2001 r. (...) w przedmiocie podatku od towarów i usług za miesiące od stycznia do lipca i od września do grudnia 2000 roku - uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania WSA w Gdańsku; (...).
UZASADNIENIE
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 23 czerwca 2004 r., I SA/Gd 200/02 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku oddalił skargę Spółki "YDP" na decyzje Izby Skarbowej w G. z dnia 19 grudnia 2001 r. (...) w przedmiocie podatku od towarów i usług za miesiące od stycznia do lipca i od września do grudnia 2000 roku.
Jak wynika z akt sprawy Izba Skarbowa w G., decyzją z dnia 19 grudnia 2001 r. utrzymała w mocy decyzję organu pierwszej instancji. Zdaniem organu odwoławczego spór, co do zakwalifikowania płyt dołączonych do czasopisma jako przekazanych na potrzeby reklamy czy też jako sprzedawanych, nie ma znaczenia dla rozliczenia VAT, skoro zarówno sprzedaż towarów, jak i ich przekazanie na potrzeby reklamy opodatkowane jest stawką 22 procent. Zarówno przyjęty przez organ I instancji jako podstawa do: określenia podstawy opodatkowania art. 15 ust 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 11 poz. 50 ze zm./ jak i wskazany przez Spółkę, jako właściwy, art. 15 ust. 3 cyt. ustawy o VAT, odwołują się do tej samej podstawy opodatkowania, czyli do przeciętnych cen sprzedaży stosowanych na danym rynku, czy w obrotach z głównym odbiorca. Zatem w obydwóch przypadkach podstawą opodatkowania jest cena sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Tymczasem Spółka jako podstawę opodatkowania przyjęła koszt wydania płyty, a nie cenę sprzedaży. Ponieważ występujące na rynku płyty CD-ROM do nauki języków obcych posiadają nieporównywalne cechy Inspektor prawidłowo obliczyła kwotę wynikającą ze sprzedaż} płyt w oparciu o strukturę poniesionych kosztów.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty