13.01.2003

Wyrok NSA z dnia 13 stycznia 2003 r., sygn. IV SA 520/01

Przepis art. 8 Kodeksu postępowania administracyjnego nakłada na organ administracji publicznej nie tylko obowiązek prawidłowego rozważenia stanu faktycznego i prawnego rozstrzyganej sprawy lecz także obowiązek rozważenia skutków prawnych, które wywołują wszelkie inne ostateczne akty administracyjne, które funkcjonują w obrocie prawnym i pozostają w związku z podejmowanym rozstrzygnięciem w indywidualnej sprawie.

 

Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu sprawy ze skargi Haliny O. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 22 grudnia 2000 r. (...) w przedmiocie nakazu rozbiórki - uchyla zaskarżoną decyzję.


UZASADNIENIE

Decyzją (...) Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego (...) z dnia 9 października 2000 r., na podstawie art. 104 par. 1 Kpa oraz art. 51 ust. 1 pkt 1 i ust. 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 89 poz. 414 ze zm./ - nakazano inwestorowi Halinie O. rozebranie zjazdu z drogi krajowej nr 44, w km 194 + 790 w obszarze pasa drogowego ww. drogi, wykonanego na działkę nr 5 w miejscowości W.-Ł., gmina P. W uzasadnieniu decyzji ustalono, że inwestor wykonał roboty budowlane, polegające na ułożeniu kręgów betonowych o przekroju 60 cm na długości 9 m wzdłuż rowu, oraz przysypaniu ich piaskiem do wysokości pobocza. Wykonany w ten sposób zjazd stanowi obsługę komunikacyjną działki budowlanej, na której aktualnie realizowany jest budynek mieszkalny oraz gospodarczo usługowy, zgodnie z pozwoleniem budowlanym Starosty Z. Roboty budowlane, związane z ww. zjazdem wykonane zostały bez uzyskania uprzedniego pozwolenia na budowę przy czym Dyrektor Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych w W. decyzją z dnia 22 grudnia 1999 r. nie wyraził na urządzenie powyższego zjazdu, a decyzja ta utrzymana została w mocy decyzją Dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych w W. z dnia 22 grudnia 1999 r. Zdaniem organu fakt, że działka nr 5 przeznaczona jest w planie miejscowym pod zabudowę mieszkalną i gospodarczą nie zwalnia od konieczności zaopiniowania lokalizacji inwestycji na etapie ustalenia warunków zabudowy i zagospodarowania terenu, co słusznie podniesiono w uzasadnieniu decyzji Dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych z marca 2000 r. Wobec braku pozytywnego zaopiniowania zjazdu przez zarządcę drogi nie jest możliwe doprowadzenie inwestycji do stanu zgodnego z prawem. Wszystkie te względy uzasadniają wydanie nakazu rozbiórki, na podstawie powołanych w osnowie decyzji przepisów prawa.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne