26.02.2001

Wyrok NSA z dnia 26 lutego 2001 r., sygn. V SA 2097/00

1. Negatywną przesłanką otrzymania uprawnień kombatanckich nie jest orzekanie w sprawach karnych lecz /tak verba legis/ zatrudnienie, pełnienie służby lub funkcji w jednostkach organizacyjnych lub na stanowiskach związanych ze stosowaniem represji wobec osób podejrzanych lub skazanych za działalność podjętą na rzecz suwerenności i niepodległości Rzeczypospolitej Polskiej w sądownictwie powszechnym.

2. Nieprawidłowe jest łączenie orzekania o stwierdzenie nieważności i jednoczesne orzekanie in merito co do kwestii objętej decyzją wyeliminowaną w ten sposób z obrotu.

3. Przepis art. 21 ust. 2 pkt 4 lit. "b" ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego /Dz.U. 1997 nr 142 poz. 950 ze zm./ ma czteroczłonową strukturę. Po pierwsze, dotyczy "osób zatrudnionych, pełniących służbę lub funkcję". Po drugie, wymaga ustalenia, co oznacza zwrot działania "w jednostkach organizacyjnych lub na stanowiskach". Po trzecie, analizy i decyzji co do wykładni wymaga zwrot "związanych ze stosowaniem represji wobec osób podejrzanych lub skazanych za działalność podjętą na rzecz suwerenności i niepodległości Rzeczypospolitej Polskiej". Po czwarte, ustawa wymienia, gdzie to stosowanie represji ma nastąpić, wskazując m.in., że dotyczyć to ma "sądownictwa powszechnego". Organ orzekający musi więc wyraźnie wskazać" czy w sprawie chodzi o zatrudnienie, służbę, czy funkcję i jakie przesłanki o tym decydują; czy chodzi o działanie w ramach "jednostki organizacyjnej", czy "na stanowisku". Co w wypadku, gdyby chodzić miało o jednostkę organizacyjną, przesądza o jej istnieniu. Dalej, konieczne jest wskazanie, jakie okoliczności mieszczą się w pojęciu "stosowania represji" /czy wystarcza tu sam wyrok skazujący, czy też wyrok skazujący za określone przestępstwo, wyrok nadmiernie surowy, czy wydany w warunkach nierzetelnego procesu/. Każdy przepis o złożonej strukturze hipotezy wymaga oceny i decyzji, czy w ramach jego hipotezy mieszczą się sytuacje faktyczne, gdzie wypełniono wszystkie elementy hipotezy, czy też brak jednego z nich przesądza o niemożności zastosowania in concreto normy. Tak ustalone znaczenie przepisu należy odnieść do rozpatrywanej sytuacji w ramach ustalonego stanu faktycznego. Należy przyporządkować poszczególne elementy ustalonego stanu faktycznego do poszczególnych fragmentów przepisu znajdujących zastosowanie w sprawie. Bez tego nie można skontrolować prawidłowości interpretacji przypisywanej przez organ administracji art. 21 ust. 2 pkt 4 lit. "b" ustawy kombatanckiej.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne