18.09.1998

Postanowienie NSA z dnia 18 września 1998 r., sygn. II SA/Ka 1240/98

Członkowie wspólnoty samorządowej mogą decydować w drodze referendum o takich sprawach dotyczących tej wspólnoty, które mieszczą się w zakresie zadań i kompetencji jednostki samorządu terytorialnego, której mieszkańcy są członkami.

 

Naczelny Sąd Administracyjny oddalił na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym /Dz.U. nr 74 poz. 368 ze zm./ skargę Janusza N. - pełnomocnika inicjatorów referendum w gminie S. na uchwałę Rady Miejskiej w S. z dnia 2 czerwca 1998 r. w przedmiocie odrzucenia wniosku inicjatorów referendum o przeprowadzenie na terenie gminy S. referendum w sprawie przynależności do mających powstać powiatów.


UZASADNIENIE

Pismem z dnia 2 kwietnia 1998 r., skierowanym do Burmistrza Miasta S., grupa mieszkańców tej gminy, która zawiązała Społeczny Komitet na Rzecz Referendum w sprawie powiatowej przynależności gminy S., zawiadomiła o zamiarze wystąpienia z inicjatywą przeprowadzenia referendum "w sprawie przynależności powiatowej gminy S."

W dniu 4 maja 1998 r. pełnomocnicy inicjatorów tego referendum złożyli w Urzędzie Gminy wniosek o przeprowadzenie referendum, w którym zaproponowali pytanie: "Gmina S. powinna Twoim zdaniem należeć do powiatu: 1/ z. 2/ b.". Uczestniczący w referendum mieli postawić znak "x" w kratce przy powiecie, który wybrali. Do wniosku tego dołączono 35 kart zawierających dane osobowe i podpisy 1.332 osób popierających wniosek o przeprowadzenie referendum.

Rada Miejska w S. uchwałą z dnia 15 maja 1998 r. powołała komisję do sprawdzenia, czy wniosek o przeprowadzenie referendum gminnego odpowiada przepisom ustaw o samorządzie terytorialnym i o referendum gminnym. Komisja ta odbyła trzy posiedzenia, a na ostatnim z nich, w dniu 1 czerwca 1998 r., zaproponowała odrzucenie wniosku o przeprowadzenie referendum, gdyż nie odpowiada on przepisom ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /art. 4 ust. 1/ i ustawy z dnia 11 października 1991 r. o referendum gminnym /art. 13 ust. 1 w związku z art. 1 ust. 1 oraz art. 10 ust. 2/. W uzasadnieniu swego stanowiska komisja stwierdziła, że w referendum gminnym mogą być rozstrzygane sprawy będące w kompetencji gminy. Tymczasem granice przyszłych powiatów zostaną określone w rozporządzeniu Rady Ministrów. Tak więc przeprowadzenie referendum w tej sprawie prowadziłoby do rozstrzygnięć sprzecznych z prawem. Komisja zauważyła, że na ogólną liczbę 1.400 podpisów /nie zaś 1 332, jak podano we wniosku/ 231 podpisów nie spełnia warunków określonych w art. 10 ust. 2 ustawy o referendum gminnym. Z kolei na ogólną liczbę 35 kart tylko na 3 nie odnotowano żadnych uwag; na pozostałych liczba uwag wynosiła od 3 do 23. Ponadto komisja stwierdziła, że jest bardzo dużo podobnych do siebie podpisów popierających wniosek, co oznaczałoby, iż zostały złożone przez tę samą osobę.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne