Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606715)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88754)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35850)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    26.03.1996 Podatki

    Wyrok NSA z dnia 26 marca 1996 r., sygn. SA/Ł 1993/95

    Przepis art. 13 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym /Dz.U. 1993 nr 94 poz. 431 ze zm./ nie uzależnia stosowania ulgi inwestycyjnej od tego, aby głównym celem obiektów, o których mowa w tym przepisie, była ochrona środowiska; wystarczy, że obiekt ten - obok swej funkcji podstawowej /tutaj hodowli ryb/ - ma pozytywny wpływ na ochronę środowiska.

     

    uchyla zaskarżoną decyzję.


    UZASADNIENIE

    (...) Zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku rolnym, podatnikom podatku rolnego przysługuje ulga inwestycyjna z tytułu wydatków poniesionych na budowę lub modernizację budynków inwentarskich oraz obiektów służących ochronie środowiska. W rozpatrywanej sprawie odmowa udzielenia ulgi inwestycyjnej skarżącemu opiera się przede wszystkim na założeniu, iż obiektami służącymi ochronie środowiska są tylko takie obiekty, które - jak to określiło Kolegium Odwoławcze za opinią Wydziału Ochrony Środowiska Urzędu Wojewódzkiego w P. - przynoszą konkretne efekty dla ochrony środowiska, jak oczyszczalnie ścieków, urządzenia do unieszkodliwiania odpadów, urządzenia do redukcji zanieczyszczeń przedostających się do powietrza itp. Wymienione przykładowo urządzenia są niewątpliwie urządzeniami chroniącymi środowisko; określenia tego użyto w przepisach ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska /Dz.U. 1994 nr 49 poz. 196/, np. w art. 66 ust. 2 i art. 108 ust. 2. Jednakże brak jest podstaw do utożsamiania pojęć "obiekt służący ochronie środowiska" i "urządzenie chroniące środowisko". To pierwsze określenie ma niewątpliwie szerszy zakres znaczeniowy i obejmuje urządzenia chroniące środowisko. Należy podkreślić, że art. 13 ust. 1 ustawy o podatku rolnym nie stanowi o obiektach służących bezpośrednio ochronie środowiska czy służących wyłącznie tej ochronie. Dlatego nie można zgodzić się z twierdzeniem, że obiektami takimi są tylko te obiekty, które "przynoszą konkretne efekty dla ochrony środowiska". Jest to niczym nie uzasadniona zawężająca wykładnia tego pojęcia. W omawianym przepisie jest mowa o obiektach służących ochronie środowiska, a słowo "służyć" - obok wielu znaczeń podawanych w słownikach /por. Słownik języka polskiego, PWN Warszawa 1981, t. III, str. 262/ - określone jest również jako: "wpływać dodatnio, skutkować, wychodzić komuś na dobre; być przydatnym do czegoś". Oznacza to, że służący ochronie środowiska to również taki, co wpływa dodatnio na tę ochronę, jest jej przydatny. Zaś i z opinii prof. M.L., i z opinii Wydziału Ochrony Środowiska Urzędu Wojewódzkiego wynika, że sporna inwestycja ma pozytywny wpływ na środowisko /zwiększona rotacja wody, walory przyrodnicze/. To, że głównym jej celem jest hodowla ryb nie oznacza wcale, że nie służy ochronie środowiska. Przepis art. 13 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku rolnym nie uzależnia stosowania ulgi inwestycyjnej od tego, aby głównym celem obiektów, o których mowa w tym przepisie, była ochrona środowiska; wystarczy, że obiekt ten - obok swej funkcji podstawowej /t.j. hodowli ryb/ - ma pozytywny wpływ na ochronę środowiska. W tej sytuacji sporny zbiornik wodny /staw/ należy uznać za obiekt służący ochronie środowiska. Natomiast obiektem takim nie jest na pewno ogrodzenie tego zbiornika, gdyż trudno dopatrzyć się jakiegokolwiek pozytywnego wpływu wykonanego ogrodzenia na ochronę środowiska. Jednakże uznanie spornego zbiornika za obiekt służący ochronie środowiska nie jest wystarczające do zastosowania ulgi przewidzianej w art. 13 ust. 1 pkt ustawy o podatku rolnym. Przepis ten wymaga ponadto, aby nastąpiła budowa lub modernizacja tego rodzaju obiektu. Kolegium Odwoławcze odmówiło uznania wykonanych przy spornym zbiorniku robót za budowę lub modernizację tylko z tego powodu, że rzeczoznawca prof. M.L. określił je w swojej opinii jako rekultywacyjne. Jest to stanowisko błędne; uznanie określonych działań za prace rekultywacyjne nie wyłącza wcale, że prace te nie mogą polegać na budowie lub modernizacji obiektów. Zakresy znaczeniowe terminów "rekultywacja" oraz "budowa i modernizacja" nie wykluczają się wzajemne. O rekultywacji jest mowa w przepisach o ochronie gruntów rolnych i leśnych /ustawa z dnia 3 lutego 1995 r. - Dz.U. nr 16, poz. 78/; zgodnie z art. 4 pkt 18 ustawy o podatku rolnym przez rekultywację gruntów rolnych /pojęcie to obejmuje również grunty pod stawami rybnymi - art. 2 ust. 1 pkt 2 i art. 4 pkt 1/ rozumie się nadanie lub przywrócenie gruntom zdewastowanym albo zdegradowanym wartości użytkowych lub przyrodniczych. Natomiast terminy "budowa" i "modernizacja" są używane w przepisach prawa budowlanego; art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 89, poz. 414/ za budowę uznaje wykonywane obiektów budowlanych w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę oraz modernizację obiektu budowlanego. Należy jednak zauważyć, iż Prawo budowlane /ustawa z dnia 24 października 1974 r. - Dz.U. nr 38 poz. 229 ze zm./, obowiązujące w czasie wydania omawianego przepisu ustawy o podatku rolnym, nie posługiwało się w ogóle pojęciem "modernizacja"; art. 2 ust. 2 tego prawa stanowił, że przez budowę rozumie się wykonywanie obiektu budowlanego, a także jego przebudowę i rozbudowę. Natomiast art. 13 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku rolnym posługuje się obok terminu "budowa" również terminem "modernizacja", nie znanym prawu budowlanemu z 1974 r., a w prawie budowlanym z 1994 r. objętym zakresem znaczeniowym pojęcia "budowa". Świadczy to o niezharmonizowaniu przepisów ustawy o podatku rolnym z przepisami prawa budowlanego, co potwierdza również użycie w art. 13 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku rolnym określenia "obiekty służące ochronie środowiska" bez uściślenia, że mają to być obiekty budowlane. Z powyższych względów użyte w omawianym przepisie określenie "budowa lub modernizacja obiektów" należy rozumieć w jak najszerszym znaczeniu, obejmującym również roboty, określone w aneksach do projektu, sporządzonym przez inż. T.K., jako odbudowa zbiornika retencyjnego. Przedsięwzięcie to jest różnie nazywane w dokumentach znajdujących się w aktach administracyjnych /we wniosku o przyznanie ulgi - "modernizacja i odbudowa zbiornika wodnego", w opinii biegłego inż. E.D. - "przebudowa - modernizacja stawu rybnego", zaś rzeczoznawca prof. M.L. określa zbiornik jako "zrekultywowany obiekt małej retencji", ale jednocześnie używa określenia "częściowa jego odbudowa przez rekultywacja - str. 2 i 3 opinii/. Jednak nie zostało zakwestionowane, że zostały wykonane roboty wymienione we wzmiankowanych aneksach do projektu, tzn. pogłębienie istniejącego zbiornika, ogroblowanie i wykonanie przepustów. W świetle powyższych rozważań wymienione roboty należy uznać za "budowę lub modernizację obiektu służącego ochronie środowiska" w rozumieniu art. 13 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku rolnym, niezależnie od tego, że roboty te mogą być uznane za prace rekultywacyjne; jest to co najmniej przebudowa zbiornika. W rozpatrywanej sprawie bez znaczenia jest kwestia, czy sporny obiekt jest urządzeniem melioracyjnym, na czym skoncentrowała się opinia biegłego mgr inż. E. D., bowiem zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 2 lit. "b" ustawy o podatku rolnym ulga inwestycyjna przysługuje z tytułu wydatków poniesionych na zakup i zainstalowanie urządzeń melioracyjnych.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Oczekują na wejście w życie 1 stycznia i 1 listopada 2026 r.
    • Zmiany prawa – weszły w życie od 10 października do 4 grudnia 2025 r.
    • Wskaźnik: Podatek rolny w 2026 r.
    • Zmiany prawa – weszły w życie od 29 maja do 13 lipca 2025 r.
    • Czy ponad 10-letni okres ubezpieczenia w KRUS uprawnia do świadczenia chorobowego bez okresu wyczekiwania
    • USTAWA z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    20.10.2025 Podatki
    Wskaźnik: Podatek rolny w 2026 r.
    Czytaj więcej
    06.06.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 6 czerwca 2025 r., sygn. III FSK 337/24
    Czytaj więcej
    04.06.2025 Obrót gospodarczy
    Wyrok NSA z dnia 4 czerwca 2025 r., sygn. I GSK 2055/22
    Czytaj więcej
    08.04.2025 Podatki
    Oddalenie skargi kasacyjnej dotyczącej podatku rolnego za 2022 r. przez Naczelny Sąd Administracyjny - Wyrok NSA z dnia 8 kwietnia 2025 r., sygn. III FSK 685/23
    Czytaj więcej
    07.01.2025 Podatki
    Przewodnik po zmianach w podatkach i rachunkowości 2025
    Czytaj więcej
    27.12.2024 Podatki
    Podatek rolny 2025
    Czytaj więcej
    21.10.2024 08:55 Podatki
    Podatek rolny i leśny w 2025 r.
    Czytaj więcej
    20.10.2024 Podatki
    Wskaźnik: Podatek rolny w 2025 r.
    Czytaj więcej
    04.09.2024 Podatki
    Zwolnienie z podatku rolnego - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z dnia 4 września 2024 r., sygnatura WA-0280/58/2024
    Czytaj więcej
    20.02.2024 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 20 lutego 2024 r., sygn. III FSK 4322/21
    Czytaj więcej
    19.01.2024 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 19 stycznia 2024 r., sygn. III FSK 3544/21
    Czytaj więcej
    10.01.2024 Podatki
    ZRPU-1 Załącznik do wniosku o przekazanie 1,5% należnego podatku rolnego - dane pozostałych podatników, sygn. ZRPU-1
    Czytaj więcej
    10.01.2024 Podatki
    RPU-1 Wniosek o przekazanie 1,5% należnego podatku rolnego, sygn. RPU-1
    Czytaj więcej
    02.01.2024 09:33 Podatki
    MF określił wzór wniosku w sprawie przekazania 1,5% podatku rolnego
    Czytaj więcej
    28.12.2023 Podatki
    Wskaźnik: Podatek rolny w 2024 r.
    Czytaj więcej
    20.10.2023 11:03 Podatki
    Znamy wysokość podatku rolnego i leśnego w 2024 r.
    Czytaj więcej
    27.09.2023 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 27 września 2023 r., sygn. III FSK 1144/22
    Czytaj więcej
    24.08.2023 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 24 sierpnia 2023 r., sygn. III FSK 413/23
    Czytaj więcej
    24.08.2023 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 24 sierpnia 2023 r., sygn. III FSK 416/23
    Czytaj więcej
    24.08.2023 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 24 sierpnia 2023 r., sygn. III FSK 415/23
    Czytaj więcej
    24.08.2023 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 24 sierpnia 2023 r., sygn. III FSK 417/23
    Czytaj więcej
    09.08.2023 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 9 sierpnia 2023 r., sygn. III FSK 385/23
    Czytaj więcej
    07.06.2023 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 7 czerwca 2023 r., sygn. III FSK 2142/21
    Czytaj więcej
    30.05.2023 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 30 maja 2023 r., sygn. III FSK 31/23
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.