Rozliczanie nagród przekazywanych pracownikom kontrahentów za osiągnięcie wyznaczonych progów zakupów
Podatnicy zachęcają do zakupów sprzedawanych przez siebie towarów i usług na różne sposoby. Jednym z nich jest nagradzanie pracowników kontrahentów, odpowiedzialnych za zamawianie towarów albo nabywanie usług, za osiągnięcie określonych przez podatników progów zakupów. Wątpliwości budzi, czy z tego tytułu powstaje po stronie nagrodzonych przychód podlegający opodatkowaniu oraz czy nagradzający może tego rodzaju wydatek zaliczyć do kosztów.
1. Wartość nagród jako przychód pracowników kontrahentów
Nie ulega wątpliwości, że otrzymujący nagrody pracownicy kontrahentów uzyskują z tego tytułu przychody. Przychody takie nie stanowią przychodów z pracy, ponieważ nie są otrzymywane od pracodawcy. Należy je zatem zaliczyć do przychodów z tzw. innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 updof).
Tego rodzaju nagrody z całą pewnością nie stanowią wygranych w konkursach. W związku z tym wartość tych nagród nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 updof. Z przepisu tego wynika, że:
(...) wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty