12.02.2013 Podatki

Korekta kosztów w przypadku nieuregulowania należności - przykłady rozliczeń

Ustawa z 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce wprowadziła istotne zmiany w zakresie rozliczania podatku dochodowego dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Celem ustawodawcy było ograniczenie zatorów płatniczych występujących w obrocie gospodarczym. Niestety, nowelizacja komplikuje kwestie rozliczeń podatkowych. W opracowaniu przedstawiamy praktyczne rozwiązania problemów związanych ze stosowaniem nowych przepisów. Zamieszczamy rónież informację Ministerstwa Finansów na temat wprowadzonych rozwiązań. W opracowaniu znajdują się odesłania do niektórych przykładów zawartych w oficjalnych wyjaśnieniach. Oficjalne wyjaśnienia MF nie tłumaczą jednak wszystkich wątpliwości, jakie mogą pojawić się przy stosowaniu nowych przepisów. Wyjaśniamy zatem, jak prawidłowo stosować nowe regulacje.

Wprowadzone od 1 stycznia 2013 r. przepisy są analogiczne dla obu ustaw regulujących zasady opodatkowania podatkiem dochodowym (por. analogiczne przepisy art. 15b updop i art. 24d updof). Nowe regulacje wprowadziły dwa warianty korekty w zależności od terminu płatności. Różnice między nimi przedstawiamy w tabeli:

 

WARIANT I

WARIANT II

termin płatności

< lub = 60 dni

> 60 dni

przyczyna korekty

nieuregulowanie zobowiązania wynikającego z faktury (rachunku) lub innego dokumentu

nieuregulowanie zobowiązania wynikającego z faktury (rachunku) lub innego dokumentu

wpływ korekty na wynik podatkowy

zmniejszenie kosztów lub ewentualne zwiększenie przychodów

zmniejszenie kosztów lub ewentualne zwiększenie przychodów

termin korekty

30 dni od daty upływu terminu płatności

90 dni od daty ujęcia kosztu

miesiąc korekty

w miesiącu upływu terminu 30 dni

w miesiącu upływu terminu 90 dni

zapłata zobowiązania -"powrotna" korekta

zwiększenie kosztów w miesiącu uregulowania zobowiązania

zwiększenie kosztów w miesiącu uregulowania zobowiązania

Warto zwrócić uwagę, że ustawodawca nowymi przepisami nie wprowadza pełnej metody kasowej. Korekta jest tylko po stronie kosztów, jeżeli więc podatnik nie ureguluje swojego zobowiązania, to należy skorygować koszty uzyskania przychodów. Dla sprzedawcy natomiast nie ma znaczenia, czy otrzyma on należność od swojego klienta, ponieważ przychód powstaje na starych zasadach i jest zawsze, bez względu na to, czy należność została uregulowana. Może to być olbrzymią przeszkodą dla małych podmiotów gospodarczych, które w przypadku nieotrzymania należności od kontrahentów nie będą w stanie uregulować swoich zobowiązań (podmioty te mogą też mieć trudność z otrzymaniem kredytu, np. ze względu na zbyt krótki okres prowadzenia działalności gospodarczej). Podmioty te będą zmuszone do uregulowania podatku od przychodów nawet wtedy, gdy nie otrzymają zapłaty. Ponadto, jeżeli ze względu na kłopoty z płynnością finansową nie zapłacą swoim kontrahentom, to zgodnie z nowymi przepisami będą zmuszone do korekty kosztów i zwiększenia swoich zobowiązań wobec budżetu z tytułu podatków, co dodatkowo utrudni ich sytuację.

1. Czy występuje obowiązek korekty w przypadku nieopłaconych faktur ujętych w kosztach przed 1 stycznia 2013 r.

PROBLEM

Czy nowe przepisy dotyczą nieuregulowanych faktur, które zostały ujęte w kosztach uzyskania przychodu w grudniu 2012 r.?

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne