Skutki podatkowe przekazywania prezentów kontrahentom
Z okazji świąt Bożego Narodzenia wielu przedsiębiorców planuje przekazanie prezentów swoim kontrahentom. Czynność ta ma jednak skutki podatkowe zarówno dla przedsiębiorcy, jak i jego kontrahenta.
1. Prezenty przekazywane kontrahentom a koszty uzyskania przychodów
1.1. Prezenty nieujęte w kosztach uzyskania przychodów
Prezenty są wręczane kontrahentom przede wszystkim po to, aby zrobić na nich pozytywne wrażenie oraz poprawić ich nastawienie względem przekazującego te prezenty podmiotu. Przekazywanie prezentów kontrahentom następuje więc na cele reprezentacji. Reprezentację na gruncie przepisów prawa podatkowego stanowią bowiem działania mające na celu pokazywanie, kreowanie pozytywnego wizerunku danego podmiotu.
W myśl art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: updof) oraz art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: updop) koszty reprezentacji nie są kosztami uzyskania przychodów. W konsekwencji wydatki na wytworzenie lub zakup prezentów przekazywanych kontrahentom nie stanowią, co do zasady, kosztów uzyskania przychodów podatników.
PRZYKŁAD
Przedsiębiorca kupił kosmetyki, które z okazji świąt zamierza przekazać swoim kontrahentom. Wydatki na zakup tych kosmetyków nie stanowią kosztów uzyskania przychodów tego przedsiębiorcy. Stanowią one bowiem wydatek na reprezentację wyłączony z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 23 updof (odpowiednio art. 16 ust. 1 pkt 28 updop).
Taki sposób postępowania dotyczy również wydatków na alkohol, który jest bardzo często przekazywany kontrahentom jako prezent.
PRZYKŁAD
Spółka kupiła 10 butelek francuskiego wina, które przekaże w prezencie wybranym kontrahentom. Wydatki na ten zakup nie stanowią kosztów uzyskania przychodów spółki, gdyż są wydatkiem na reprezentację.
1.2. Sposób na ujęcie prezentów w kosztach uzyskania przychodów
Istnieje jednak sposób na ujęcie prezentów dla kontrahentów w kosztach uzyskania przychodów. Jest to przekazywanie kontrahentom w prezencie towarów oznaczonych logo przekazującego prezenty podatnika. W takich przypadkach przekazanie prezentów kontrahentom jest nie tyle działaniem reprezentacyjnym, ile działaniem promocyjno-reklamowym. Pozwala to na zaliczenie wydatków na zakup lub wytworzenie prezentów do kosztów uzyskania przychodów. Wydatki na cele promocji i reklamy mogą być bowiem zaliczone do kosztów uzyskania przychodów podatników (na podstawie art. 22 ust. 1 updof i odpowiednio art. 15 ust. 1 updop). Potwierdzają to organy podatkowe w udzielanych wyjaśnieniach. Przykładem mogą być: postanowienie Naczelnika II Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 8 sierpnia 2007 r. (nr 1472/ROP1/423-97/07/RM, publ. http://sip.mf.gov.pl/sip/) czy postanowienie Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego z dnia 9 sierpnia 2007 r. (nr ŁUS-II-2-423/164/07/JB, publ. http://sip.mf.gov.pl/sip/). W drugim ze wskazanych pism organ podatkowy wyjaśnił, że:
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty