Jakie składki należy płacić od umowy zlecenia
Obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne za osoby wykonujące pracę na podstawie umowy zlecenia jest uzależniony od tego, czy jest to dla zatrudnionej osoby jedyny tytuł do ubezpieczeń, czy też oprócz tej umowy podlega ona ubezpieczeniom z innych tytułów (np. umowy o pracę, prowadzenia działalności, innej umowy zlecenia). Znaczenie ma również to, czy zatrudniona osoba jest uczniem lub studentem.
Nie zawsze więc zleceniodawca będzie zobowiązany do opłacania składek za zatrudnionego zleceniobiorcę.
Umowa zlecenia jako jedyne zatrudnienie
Przez umowę zlecenia przyjmujący zlecenie zobowiązuje się do dokonania określonej czynności prawnej dla dającego zlecenie. Jeżeli ani z umowy, ani z okoliczności nie wynika, że przyjmujący zlecenie zobowiązał się wykonać je bez wynagrodzenia, za wykonanie zlecenia należy się wynagrodzenie. Zlecenie jest więc umową odpłatną.
Składki na ubezpieczenia społeczne
Osoba zatrudniona na podstawie umowy zlecenia obowiązkowo podlega ubezpieczeniom społecznym:
- emerytalnemu,
- rentowym,
- wypadkowemu - jeśli praca jest wykonywana w siedzibie lub miejscu prowadzenia działalności zleceniodawcy.
Osoba wykonująca pracę na podstawie umowy zlecenia, która z jej tytułu podlega obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, może przystąpić do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego.
Składki na ubezpieczenia społeczne podlegają współfinansowaniu przez płatnika (zleceniodawcę) i ubezpieczonego (zleceniobiorcę) na takich zasadach jak w przypadku pracowników, tj.:
- składka na ubezpieczenie emerytalne (19,52% podstawy wymiaru) jest po połowie finansowana przez płatnika i ubezpieczonego, czyli po 9,76%,
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Masz już konto? Zaloguj się