Konsekwencje zaprzestania wypłaty odszkodowania za powstrzymywanie się od działalności konkurencyjnej
Wypłata odszkodowania za powstrzymywanie się pracownika od działalności konkurencyjnej po ustaniu zatrudnienia ma, co do zasady, charakter obowiązkowy. Dotyczy to zarówno wysokości świadczenia, jak i terminu jego wypłaty. Jeżeli pracodawca nie wypłaca odszkodowania lub opóźnia się z jego wypłatą, to tego rodzaju naruszenia mogą powodować ustanie zakazu konkurencji.
Po zawarciu umowy o zakazie konkurencji po ustaniu zatrudnienia, w zakresie wypłaty odszkodowania, mogą pojawić się sytuacje, w których postanowienia umowne przestają obowiązywać. Mogą one wynikać zarówno z określonych zachowań pracodawcy, jak i pracownika.
Pracodawca nie wypłaca odszkodowania
Za powstrzymywanie się pracownika od prowadzenia działalności konkurencyjnej pracodawca powinien wypłacać odszkodowanie z tego tytułu. Zatrudniający z różnych względów może jednak zaprzestać wypłaty odszkodowania w całości lub części bądź wypłacać je nieterminowo. Konsekwencje takiego zachowania pracodawcy określa art. 101 § 2 Kodeksu pracy, zgodnie z którym zakaz konkurencji przestaje obowiązywać przed upływem terminu, na jaki została zawarta umowa przewidziana w tym przepisie, w razie ustania przyczyn uzasadniających taki zakaz lub niewywiązywania się pracodawcy z obowiązku wypłaty odszkodowania. Można zatem uznać, że jasno wyrażona pracownikowi przez pracodawcę wola zaprzestania wypłaty odszkodowania powoduje ustanie po stronie pracownika zobowiązania do powstrzymania się od działalności konkurencyjnej.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty