Na jakich zasadach można ułatwiać pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych
Ułatwianie podnoszenia kwalifikacji zawodowych to jeden z podstawowych obowiązków pracodawcy. Pracodawca nie może się sprzeciwiać, gdy pracownik chce się kształcić. Jednak tylko pracodawca decyduje o skierowaniu pracownika na podjęcie nauki.
Pracownik nie może domagać się od pracodawcy skierowania na studia czy kurs. Pracodawca nie ma bowiem obowiązku organizowania szkoleń podnoszących kwalifikacje pracowników. Potwierdził to Sąd Najwyższy w orzeczeniu z 25 maja 2005 r. (I PKN 657/99, OSNP 2001/22/660). Pracodawca powinien jednak ułatwiać pracownikom podnoszenie kwalifikacji, jeżeli tego chcą.
Pracodawca, który ułatwia podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracownikom, powinien ich równo traktować w tym zakresie. Naruszeniem równego traktowania będzie pominięcie przy typowaniu do udziału w szkoleniach któregoś z pracowników m.in. ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, a także ze względu na zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony albo w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty