07.08.2006 Ubezpieczenia

Kiedy trzeba złożyć, skorygować lub wycofać raport rozliczeniowy

Przebieg ubezpieczenia pracowników powinien wynikać z przekazywanych za te osoby imiennych raportów rozliczeniowych. Przekazanie błędnych dokumentów lub nieprzekazanie wymaganych dokumentów może powodować brak danych do potwierdzenia okresów pracy, pobierania zasiłków itd. W związku z tym mogą wystąpić problemy m.in. z ustaleniem uprawnień do takich świadczeń, jak emerytura, renta z tytułu niezdolności do pracy czy renta rodzinna.

Raporty rozliczeniowe dzielą się na świadczeniowe (ZUS RSA) służące do wykazywania okresów pobierania świadczeń i przerw w opłacaniu składek oraz rozliczeniowe (ZUS RCA i ZUS RZA), na których wykazuje się należne składki. Błędnie sporządzone raporty trzeba odpowiednio korygować, a raporty przekazane niepotrzebnie - wycofać.
Czy jeśli pracownik cały miesiąc przebywa np. na zasiłku chorobowym, do raportu ZUS RSA należy dołączyć „zerowy” raport ZUS RCA?
„Zerowy” raport ZUS RCA trzeba złożyć tylko wtedy, gdy w raporcie ZUS RSA został wykazany okres przerwy w opłacaniu składek dotyczący całego miesiąca, ale innego niż ten, za który jest składany bieżący komplet dokumentów rozliczeniowych (np. w raporcie za lipiec jest wykazywany okres od 01.06. do 30.06.).
ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne