Od 13 lipca 2025 r. przedsiębiorców obowiązują zmienione zasady kontroli ZUS
13 lipca 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy deregulacyjnej, które znacząco zmieniły zasady kontroli przedsiębiorców przez ZUS. Nowe regulacje skracają czas kontroli mikroprzedsiębiorców, wprowadzają obowiązek wcześniejszego przekazania listy dokumentów oraz umożliwiają wniesienie sprzeciwu wobec czynności kontrolnych – nawet jeśli ZUS powołuje się na wyłączenia.
Nowe elementy zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli
Ustawa deregulacyjna przewiduje m.in. uprzednie przedstawienie kontrolowanemu przedsiębiorcy przez ZUS, najpóźniej wraz z doręczeniem zawiadomienia, wstępnej listy dokumentów i informacji związanych z zakresem przedmiotowym kontroli, żądanych w trakcie kontroli (nie jest to lista zamknięta, a więc ZUS podczas kontroli może zażądać dodatkowych dokumentów spoza listy). Ma to ułatwić płatnikowi składek (przedsiębiorcy) przygotowanie się do kontroli. Żądanie dodatkowych dokumentów i informacji nie wymaga ze strony ZUS uzasadnienia. ZUS, mając na względzie wykonywanie czynności kontrolnych w sposób sprawny i możliwie niezakłócający funkcjonowania przedsiębiorcy, powinien starannie przygotować się do określenia w zawiadomieniu możliwie jak najbardziej kompletnej listy dokumentów i informacji potrzebnych do przeprowadzenia kontroli.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
