Księgowi wobec nieuczciwych klientów – prewencja ważniejsza niż interwencja
Biura rachunkowe, mimo braku dedykowanych narzędzi do egzekwowania należności od nierzetelnych klientów, posiadają możliwość skutecznego zabezpieczenia się przed ryzykiem nieopłaconych faktur. Właściwie zaplanowane i wdrożone działania prewencyjne stanowią istotny element strategii zabezpieczającej interesy księgowych, którzy w praktyce coraz częściej mierzą się z problemem opóźnień w płatnościach.
Chociaż księgowi nie mają szczególnej ochrony, nie dysponują nadzwyczajnymi środkami windykacyjnymi, to… mają informacje na temat zwyczajów płatniczych klienta. Wbrew temu, co niekiedy jemu samemu się wydaje (a o czym może się przekonać w najmniej odpowiednim dla niego momencie), księgowi stanowią niezwykle ważny trybik w funkcjonowaniu jego przedsiębiorstwa (jakiejkolwiek wielkości ono jest). Dzięki swojej wiedzy mogą więc skutecznie zmotywować dłużnika do zapłaty.
Prewencja już na etapie ofertowania
Trzeba jednak zaznaczyć, że zasadniczo, a już na pewno u księgowego, sama konieczność prowadzenia windykacji, zwłaszcza tej twardej (sądowej, z pomocą komornika), to sygnał, że coś nie zadziałało, na jakimś etapie nie zostały podjęte odpowiednie działania. No może nie w przypadku zaległości z jednej faktury, ale już na pewno, gdy na należności składają się wynagrodzenia za kilka okresów (przecież obsługa biura rachunkowego to stała współpraca, oparta na cyklicznych rozliczeniach).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
