Wyrok NSA z dnia 22 października 2024 r., sygn. III OSK 7184/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jerzy Stelmasiak Sędziowie: sędzia NSA Piotr Korzeniowski sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) Protokolant: starszy asystent sędziego Tomasz Godlewski po rozpoznaniu w dniu 22 października 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej B.R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 17 sierpnia 2021 r. sygn. akt II SA/Rz 707/21 w sprawie ze skargi B.R. na uchwałę Rady Miejskiej w [...] z dnia 19 czerwca 2019 r. w przedmiocie nieudzielenia wotum zaufania Burmistrzowi [...] postanawia: 1. uchylić zaskarżony wyrok i odrzucić skargę, 2. zwrócić ze środków Skarbu Państwa – Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie na rzecz B.R. kwotę 300 (trzysta) złotych uiszczoną tytułem wpisu sądowego od skargi.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie wyrokiem z dnia 17 sierpnia 2021 r. sygn. akt II SA/Rz 707/21, po rozpoznaniu skargi B.R., stwierdził, że zaskarżona uchwała Rady Miejskiej Ustrzyki Dolne z dnia 19 czerwca 2019 r. w przedmiocie nieudzielenia votum zaufania Burmistrzowi Ustrzyk Dolnych została podjęta z naruszeniem prawa oraz zasądził zwrot kosztów postępowania.
W motywach orzeczenia Sąd pierwszej instancji wskazał, że złożona w niniejszej sprawie skarga została uwzględniona z uwagi na istotne naruszenie prawa, jakiego dopuściła się Rada Miejska w Ustrzykach Dolnych poprzez nieuzasadnienie podjętej uchwały.
Podkreślono, że z wzajemnie uzupełniających się przepisów art. 18 ust. 2 pkt 4a oraz art. 28aa ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. 2019 r. poz. 506) zwanej dalej u.s.g. wynika, iż corocznym zadaniem wójta (burmistrza, prezydenta) jest przedłożenie radzie gminy raportu o stanie tej gminy. Obligatoryjne składniki tego dokumentu wskazuje art. 28aa ust. 2 u.s.g., który nie zawiera w tym przedmiocie enumeratywnego wyliczenia, przy czym art. 28aa ust. 3 u.s.g. zastrzega, że rada gminy może w drodze uchwały określić szczegółowe wymogi dotyczące raportu. Tak w art. 18 ust. 2 pkt 4 u.s.g., jak i w art. 28aa ust. 4 u.s.g. mowa jest o konieczności "rozpatrzenia" raportu, co ułatwić ma przewidziana przez ten ostatni przepis debata w tym przedmiocie. W świetle art. 28aa ust. 2 u.s.g., raport obejmuje podsumowanie działalności wójta w roku poprzednim, w szczególności realizację polityk, programów i strategii, uchwał rady gminy i budżetu obywatelskiego. Wybrany w wyborach organ wykonawczy gminy ma więc co roku zostać poddany kontroli przez członków wspólnoty samorządowej tj. tak radnych, jak i ogółu mieszkańców gminy, przy czym podstawę tej oceny ma stanowić przygotowany raport oraz wyniki debaty nad nim. Kontrola musi się odnosić do działań wójta (burmistrza, prezydenta) za poprzedni rok, mieszczących się w jego prawem określonych kompetencjach. Radni powinni więc sprawdzić, na ile organ wykonawczy wywiązał się ze spoczywających na nim obowiązków i w oparciu o to - w akcie głosowania - wyrazić swoją ocenę powyższego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
