Wyrok NSA z dnia 18 października 2024 r., sygn. I OSK 1471/24
Dnia 18 października 2024 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Aleksandra Łaskarzewska (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Maciej Dybowski sędzia del. WSA Joanna Skiba po rozpoznaniu w dniu 18 października 2024 roku na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wojewody Łódzkiego od pkt 1, 2, 3 , 4 i 6 wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 24 kwietnia 2024 r., sygn. akt II SAB/Łd 36/24 w sprawie ze skargi J.S. na bezczynność oraz przewlekłe prowadzenie postępowania przez Wojewodę Łódzkiego w sprawie stwierdzenia nieodpłatnego nabycia z mocy prawa własności nieruchomości 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Wojewody Łódzkiego na rzecz J.S. kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi wyrokiem z 24 kwietnia 2024 r., po rozpoznaniu sprawy ze skargi J. S. na bezczynność oraz przewlekłe prowadzenie postępowania przez Wojewodę Łódzkiego w sprawie stwierdzenia nieodpłatnego nabycia z mocy prawa własności nieruchomości - 1. zobowiązał Wojewodę Łódzkiego do załatwienia sprawy w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpisu prawomocnego wyroku wraz z aktami sprawy; 2.stwierdził, że Wojewoda dopuścił się przewlekłego prowadzenia postępowania; 3.stwierdził, że przewlekłe prowadzenie postępowania miało miejsce z rażącym naruszeniem prawa; 4.wymierzył Wojewodzie grzywnę w wysokości 2.000 zł; 5.oddalił skargę w zakresie stwierdzenia bezczynności Wojewody; 6.zasądził od Wojewody na rzecz skarżącego kwotę 597 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
W uzasadnieniu wyroku Sąd I instancji przyjął następujące okoliczności faktyczne i prawne.
J. S. skierował do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi skargę na bezczynność oraz przewlekłe prowadzenie przez Wojewodę Łódzkiego (postępowania w sprawie stwierdzenia nieodpłatnego nabycia z mocy prawa z dniem 27 maja 1990 r. przez gminę Miasto Łódź, w trybie art. 5 ust. 1 ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych, prawa własności nieruchomości położonej w Łodzi przy ul. [...] i ul. [...], zakończonej decyzją Wojewody Łódzkiego z 27 kwietnia 2017 r. (znak: GN-lV.7532.334.2016.HC), która aktualnie toczy się na skutek wznowienia postępowania postanowieniem Wojewody Łódzkiego z 25 kwietnia 2019 r. Jak wskazał autor skargi, strona wniosła w sprawie ponaglenie z 26 października 2023 r., jednak nie doprowadziło ono do rozstrzygnięcia sprawy. Postępowanie nadal prowadzone jest z naruszeniem art. 12 § 1 oraz art. 35 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r. poz. 775 ze zm.) (dalej: k.p.a.). Zdaniem skarżącego, przewlekłość postępowania po stronie organu wyraża się w podejmowaniu działań nieefektywnych i jedynie pozornie zmierzających do rozstrzygnięcia sprawy. Tytułem przykładu skarżący zwrócił uwagę na fakt, że uzyskanie orzeczenia kończącego postępowanie w sprawie sygn. I Ns 598/20 (III Ca 2136/22) zajęło organowi I instancji ponad 3 miesiące, podczas gdy wystarczyło - na skutek informacji od pełnomocnika skarżącego - wystąpić do Sądu Okręgowego w Łodzi o przesłanie odpisu orzeczeń ze wzmianką o prawomocności, co w normalnym toku czynności powinno zająć około 2 do 3 tygodni. Za szczególnie nieefektywne i niecelowe autor skargi uznał wzywanie Prezydenta Miasta Łodzi do doprowadzenia do zgodności z rzeczywistym stanem prawnym wpisów w księdze wieczystej dotyczących udziału Skarbu Państwa we współwłasności nieruchomości. Aktualny wpis gminy Miasto Łódź, jako współwłaściciela co do 33/36 części, jest dokonany na podstawie decyzji komunalizacyjnej Wojewody Łódzkiego z 27 kwietnia 2017 r. i nie ulegnie on zmianie dopóki decyzja ta pozostaje w obrocie prawnym. Chociaż postępowanie jest wznowione, to decyzji tej dalej przysługuje walor ostateczności i prawomocności. Zatem dla osiągnięcia celów postępowania decyzję tę, w kwestionowanym zakresie (tj. dotyczącym udziałów rodziny S.) należy z obrotu prawnego wyeliminować stosowną decyzją uchylającą i odmawiającą stwierdzenia komunalizacji.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
