Oddalenie skargi kasacyjnej dotyczącej warunków zabudowy - Wyrok NSA z dnia 11 czerwca 2024 r., sygn. II OSK 2691/21
W procedurze ustalania warunków zabudowy organy administracyjne muszą szczegółowo uzasadnić odstępstwa od średnich wskaźników wynikających z analizy urbanistycznej, a wszelkie wskaźniki i parametry zabudowy muszą być jednoznacznie sprecyzowane, aby uniknąć naruszenia zasady zachowania ładu przestrzennego.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Andrzej Wawrzyniak Sędziowie: Sędzia NSA Marzenna Linska - Wawrzon Sędzia del. WSA Magdalena Dobek - Rak (spr.) po rozpoznaniu w dniu 11 czerwca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej M. T. i J. T. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 7 września 2021 r., sygn. akt II SA/Rz 901/21 w sprawie ze skargi E. P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Rzeszowie z dnia 18 marca 2021 r., nr SKO.415/94/2021 w przedmiocie warunków zabudowy oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie, rozpoznając skargę E. P., wyrokiem z 7 września 2021 r., w sprawie o sygn. akt II SA/Rz 901/21, uchylił decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Rzeszowie z 18 marca 2021 r., nr SK0.415/94/2021 oraz poprzedzającą ją decyzję Prezydenta Miasta Rzeszowa z 27 stycznia 2021 r., nr AR.6730.67.47.2020.MJ67, ustalającą na rzecz M. i J. T. warunki zabudowy dla zamierzenia inwestycyjnego polegającego na budowie pięciu budynków mieszkalnych jednorodzinnych w zabudowie szeregowej na działce nr [...] i [...] obr. [...] przy ul. (...) w R..
Sąd pierwszej instancji, uwzględniając skargę E. P., stwierdził, że zaskarżona decyzja narusza przepisy prawa materialnego, jak również przepisy postępowania w stopniu uzasadniającym uchylenie obu decyzji. Zdaniem Sądu Wojewódzkiego, organy nie zbadały prawidłowo wszystkich warunków z art. 61 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 293 ze zm.), zwanej dalej u.p.z.p., od których spełnienia uzależnione jest wydanie decyzji o warunkach zabudowy. Sąd zakwestionował prawidłowość wyznaczenia w decyzji wskaźnika szerokości elewacji frontowej stwierdzając, że ustalony w decyzji wskaźnik – 7 m z tolerancją do 20% nie odpowiada wiążącej treści wniosku, w którym zażądano określenia tego wskaźnika na poziomie 36 m. Zdaniem Sądu, wystąpiła potrzeba wyjaśnienia, czego dotyczy wniosek inwestora i dopiero w oparciu o sprecyzowany wniosek ustalenia powyższego parametru. Sąd pierwszej instancji stwierdził również nieprawidłowe ustalenie wskaźnika wysokości górnych krawędzi elewacji frontowych w przedziale 3,3-8,5 m, podczas gdy średnia wielkość tego wskaźnika w obszarze analizowanym wynosiła 3,30 m, a wnioskowana - 9 m, a organ nie uzasadnił odstępstwa zgodnie z § 7 ust. 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz.U. z 2003 r., nr 164, poz. 1588), zwanego dalej rozporządzeniem.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
