29.05.2024

Postanowienie NSA z dnia 29 maja 2024 r., sygn. I OSK 719/24

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Maciej Dybowski po rozpoznaniu w dniu 29 maja 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej E. K. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 grudnia 2023 r. sygn. akt I SA/Wa 747/23 w sprawie ze skargi E. K. na uchwałę Rady Miasta [...] z dnia 29 września 2022 r. nr [...] w przedmiocie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej postanawia: 1. odrzucić wniosek E. K. o wstrzymanie wykonania zaskarżonej uchwały; 2. oddalić skargę kasacyjną w całości

Uzasadnienie

Postanowieniem z 8 grudnia 2023 r. sygn. akt I SA/Wa 747/23 (dalej postanowienie z 8 grudnia 2023 r.) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie: 1. odrzucił skargę E. K. na uchwałę Rady Miasta [...] z [...] września 2022 r. nr [...] w przedmiocie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej; 2. zwrócił z kasy Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skarżącej 300 zł uiszczone tytułem wpisu.

W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że skarga, jako wniesiona przez podmiot do tego nielegitymowany, podlegała odrzuceniu. Skarga na uchwałę Rady Miasta [...] z [...] września 2022 r. nr [...] wniesiona została w trybie art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2022 r. poz. 559 ze zm., dalej usg), zgodnie z którym, każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą [...], podjętymi przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej, może zaskarżyć uchwałę [...] do sądu administracyjnego. Przed merytorycznym rozpoznaniem skargi, Sąd obowiązany był w pierwszej kolejności do weryfikacji przesłanek jej dopuszczalności, a więc zbadania, czy skargę wniesiono w sprawie z zakresu administracji publicznej i czy wnoszący ją legitymują się interesem prawnym w zaskarżeniu uchwały. W ocenie Sądu I instancji, w rozpoznawanej sprawie została spełniona jedynie pierwsza z ww. przesłanek. Uchwała ze względu na swój przedmiot, którym jest gospodarowanie mieniem gminnym, jest niewątpliwie aktem podjętym w sprawie z zakresu administracji publicznej, a tym samym - zgodnie z art. 3 § 2 pkt 6 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2023 r. poz. 1634, zm. 1705, dalej ppsa) - podlega kognicji sądów administracyjnych. Nie została spełniona druga z przesłanek warunkujących skuteczne wniesienie skargi, tj. wykazanie przez skarżącą legitymacji procesowej uprawniającej ją do zakwestionowania przedmiotowej uchwały.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne