Wyrok NSA z dnia 17 grudnia 2025 r., sygn. III OSK 1645/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Mirosław Wincenciak Sędziowie: Sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz (spr.) Sędzia del. WSA Maciej Kobak Protokolant: starszy asystent sędziego Łukasz Mazur po rozpoznaniu w dniu 17 grudnia 2025 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Stowarzyszenia [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 1 lutego 2023 r., sygn. akt II SA/Wa 920/22 w sprawie ze skargi K.J. na decyzję Prezesa Narodowego Banku Polskiego z dnia 27 kwietnia 2022 r., nr 4/2022 w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, wyrokiem z dnia 1 lutego 2023 r., sygn. akt II SA/Wa 920/22, oddalił skargę K.J. na decyzję Prezesa Narodowego Banku Polskiego z dnia 27 kwietnia 2022 r., nr 4/2022 w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej. W sprawie ustalono następujący stan faktyczny i prawny:
K.J. wnioskiem z dnia 1 kwietnia 2022 r. wystąpił do Narodowego Banku z wnioskiem o udostępnienie "skanu umowy podpisanej w dniu 18 marca 2022 r. przez Narodowy Bank Polski i Narodowy Bank Ukrainy, dzięki której każdy dorosły uchodźca z Ukrainy będzie mógł wymienić ukraińskie hrywny (do 10 000 UAH) na polskiego złotego".
Pismem z dnia 12 kwietnia 2022 r., organ poinformował wnioskodawcę, zgodnie z art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 902, dalej: "u.d.i.p."), że wniosek zostanie rozpatrzony w terminie do dnia 4 czerwca 2022 r.
Następnie Prezes Narodowego Banku Polskiego, decyzją z dnia 27 kwietnia 2022 r., Nr 4/2022, na podstawie art. 16 w zw. z art. 5 ust. 1 oraz art. 17 ust. 1 u.d.i.p. w zw. z art. 104 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 2439, ze zm., dalej: "Prawo bankowe"), odmówił udostępnienia żądanej informacji publicznej.
W uzasadnieniu organ wskazał, że zgodnie z przepisami u.d.i.p., prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu z przyczyn wskazanych w jej przepisach. Możliwość ograniczenia tego prawa wynika wprost z art. 61 ust. 3 Konstytucji RP, który stanowi, że ograniczenie prawa do informacji publicznej może nastąpić "wyłącznie ze względu na określone w ustawach ochronę wolności i praw innych osób i podmiotów gospodarczych oraz ochronę porządku publicznego, bezpieczeństwa lub ważnego interesu gospodarczego państwa". Natomiast art. 5 ust. 1 u.d.i.p. stanowi, że prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych. Organ podkreślił, że NBP w zakresie swojej ustawowej właściwości realizuje zadania banku centralnego państwa, wskazane w ustawie o NBP oraz w innych ustawach. Obejmuje to m.in. organizowania rozliczeń pieniężnych, prowadzenia działalności dewizowej oraz działalności na rzecz stabilności systemu finansowego w zakresie instytucji finansowej oraz działalności na rzecz wyeliminowania lub ograniczania ryzyka systemowego. W wykonywaniu ustawowych zadań banku centralnego NBP zawiera umowy służące wykonaniu czynności bankowych, określonych w art. 5 ust. 1 i 2 Prawa bankowego. Skutkuje to objęciem tych umów tajemnicą bankową, o której mowa w art. 104 ust. 1 Prawa bankowego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
