10.01.2024

Monitorowanie sesji rady miasta poprzez transmisję na YouTube jako realizacja prawa do jawności - Wyrok NSA z dnia 10 stycznia 2024 r., sygn. III OSK 986/22

Jawność obrad rady gminy może być realizowana poprzez transmisję na żywo przy użyciu środków technicznych takich jak platformy do wideokonferencji oraz możliwość zabierania głosu przez telefon, bez konieczności zapewnienia wszystkim mieszkańcom dostępu do pełnej funkcjonalności aplikacji używanej przez radnych.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Rafał Stasikowski Sędziowie Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 10 stycznia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 26 listopada 2021 r. sygn. akt II SA/Wa 35/21 w sprawie ze skargi A. G. na czynność Przewodniczącego Rady Miasta [...] w przedmiocie odmowy wstępu na sesję rady miasta oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 26 listopada 2021 r. sygn. akt II SA/Wa 35/21 oddalił skargę A.G. na czynność Przewodniczącego Rady Miasta P. w przedmiocie odmowy wstępu na sesję Rady Miasta P. w dniu 26 listopada 2020 r. prowadzonej z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość.

W motywach orzeczenia Sąd wskazał w pierwszej kolejności, że WSA w Warszawie postanowieniem z dnia 30 czerwca 2021 r. sygn. akt II SO/Wa 10/21 oddalił wniosek A.G. o wymierzenie organowi grzywny Radzie Miasta P. za nieprzekazanie Sądowi skargi wraz z odpowiedzią na skargę i aktami sprawy, zaś postanowieniem z dnia 19 października 2021 r. sygn. akt III OZ 859/21 Naczelny Sąd Administracyjny oddalił zażalenie na ww. postanowienie.

Sąd podkreślił, że podstawą do wniesienia skargi jest uchwała lub zarządzenie organu, który podjął uchwałę lub zarządzenie albo którego dotyczy rozstrzygnięcie nadzorcze. W niniejszej sprawie sytuacja określona w art. 98 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 z późn. zm.) zwanej dalej w skrócie u.s.g. nie ma miejsca, nie można zatem uznać, iż brak uchwały o przekazaniu skargi wraz z odpowiedzią na skargę i aktami sprawy Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie stanowi przeszkodę do merytorycznego rozpoznania skargi. Zwrócono uwagę, że w aktach sprawy znajduje się pismo Przewodniczącego Rady Miasta P. z dnia 7 grudnia 2020 r., w którym organ ten zwraca się do Prezydenta Miasta P. o przygotowanie odpowiedzi na skargę w niniejszej sprawie i przekazanie jej wraz ze skargą do WSA w Warszawie, co stanowiło dla organu wykonawczego podstawę dla dokonania tych czynności.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne