09.01.2024

Zasady nadzoru nad uchwałami samorządowymi - Wyrok NSA z dnia 9 stycznia 2024 r., sygn. III OSK 2384/22

Działanie nadzorcze organu powinno być pełne, wszechstronne i wyczerpujące; wybiórcze badanie legalności gminnych aktów prawa miejscowego jest niedopuszczalne.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Pocztarek Sędziowie sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) protokolant asystent sędziego Ewelina Gee-Milan po rozpoznaniu w dniu 9 stycznia 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wojewody Śląskiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 6 maja 2022 r. sygn. akt III SA/Gl 335/22 w sprawie ze skargi Gminy [...] na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z dnia 2 grudnia 2021 r. nr [...] w przedmiocie uchwały w sprawie powołania Młodzieżowej Rady Miasta 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Wojewody Śląskiego na rzecz Gminy Piekary [...] kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z dnia 6 maja 2022 r. sygn. akt III SA/Gl 335/22 uwzględnił skargę Gminy P. Ś. i uchylił w całości zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z dnia [...] grudnia 2021 r. nr [...], którym stwierdzono nieważność uchwały nr [...] Rady Miasta P. Ś. z dnia [...] października 2021 r. w sprawie zmiany uchwały nr [...] Rady Miasta P. Ś. z dnia [...] maja 2004 r. w sprawie powołania Młodzieżowej Rady Miasta P. Ś.

W motywach orzeczenia Sąd wskazał w pierwszej kolejności, że sporządzone uzasadnienie kontrolowanego aktu nadzoru zawiera niepełne rozważania stwierdzonych uchybień oraz wybiórcze, przykładowe ich wyliczenie. Wydane w niniejszej sprawie rozstrzygnięcie nadzorcze należało zatem uznać za wadliwe w stopniu uzasadniającym jego uchylenie, gdyż nie zawiera pełnej analizy legalności kontrolowanego w trybie nadzoru aktu, argumentacji wskazującej na przeprowadzenie całościowego i wnikliwego nadzoru nad kwestionowanym aktem oraz konstatacji, że wszechstronnie przeprowadzone badanie legalności spornego aktu w pełni wyczerpuje środki ostrzegawcze i prewencyjne ingerencji nadzorczej co w konsekwencji stanowi podstawę do stwierdzenia jego nieważności w całości. Niedopuszczalne jest bowiem jedynie wybiórcze badanie legalności aktów gminnych i częściowe nadzorowanie działalności uchwałodawczej.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne