18.07.2023

Wyrok NSA z dnia 18 lipca 2023 r., sygn. II OSK 2685/22

Samorząd terytorialny

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Robert Sawuła (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Tomasz Bąkowski Sędzia del. WSA Anna Szymańska Protokolant starszy asystent sędziego Rafał Jankowski po rozpoznaniu w dniu 18 lipca 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Rady Miejskiej w Łodzi od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 15 września 2022 r. sygn. akt III SA/Łd 326/22 w sprawie ze skargi Prokuratora Okręgowego w Łodzi na uchwałę Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 25 sierpnia 2021 r. nr XLVII/1454/21 w przedmiocie połączenia samorządowych instytucji kultury 1. uchyla zaskarżony wyrok oraz stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w części dotyczącej załącznika w odniesieniu do: § 4 ust. 1 w zakresie słów "wielokierunkowego wychowania", § 5 ust. 1 pkt 8, § 8, § 10 ust. 3 oraz załącznika nr 1 do Statutu Instytucji; 2. w pozostałym zakresie skargę oddala, 3. odstępuje od zasądzenia zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego w całości.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 15 września 2022 r., III SA/Łd 326/22, Wojewódzki Sąd Administracyjny (powoływany dalej jako: WSA) w Łodzi po rozpoznaniu skargi Prokuratora Okręgowego w Łodzi (Prokurator) – stwierdził w całości nieważność zaskarżonej uchwały Rady Miejskiej w Łodzi z 25 sierpnia 2021 r. nr XLVII/1454/21 w przedmiocie połączenia samorządowych instytucji kultury: Bałuckiego Ośrodka Kultury, Centrum Kultury Młodych, Ośrodka Kultury "Górna", Poleskiego Ośrodka Sztuki oraz Widzewskich Domów Kultury i utworzenia samorządowej instytucji kultury o nazwie Miejska Strefa Kultury w Łodzi (uchwała). Wyrok ten zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy:

Jak wynika z ustaleń sądu wojewódzkiego, Rada Miejska w Łodzi podjęła zaskarżoną uchwałę na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 9, art. 9 ust. 1 i art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2021, poz. 1372, Usg) w zw. z art. 13 ust. 1 i 2, art. 18 ust. 1 i art. 19 ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. 2020, poz. 194, Uopdk), dokonując połączenia enumeratywnie określonych samorządowych instytucji kultury i tworząc w jego wyniku Miejską Strefę Kultury (MSK, Instytucja) oraz nadając jej statut. Zaskarżając powyższą uchwałę Prokurator zarzucił rażące naruszenie przepisów prawa materialnego, tj.:

1) art. 1 ust. 1 i art. 9 ust. 1 Uopdk przez umieszczenie w § 4 ust. 1 Statutu Miejskiej Strefy Kultury w Łodzi (Statut MSK) – załączniku do uchwały – "zapisu", że "Instytucja prowadzi działalność ...w zakresie wielokierunkowego wychowania", sprzecznego z ww. przepisami ustawy, bowiem pełnienie zadań w zakresie wielokierunkowego wychowania nie mieści się ani w zakresie znaczeniowym pojęcia "działalność kulturalna", które w rozumieniu definicji legalnej z art. 1 ust. 1 Uopdk polega wyłącznie na "tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury" ani w zakresie zadania nałożonego mocą art. 9 ust. 1 Uopdk na jednostki samorządu terytorialnego w postaci "organizowania działalności kulturalnej", które zgodnie z definicją z art. 9 ust. 1 Uopdk polega na tworzeniu samorządowych instytucji kultury, dla których prowadzenie działalności kulturalnej jest podstawowym celem statutowym;

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne