Pomiary pojazdów czteroosiowych a zgodność z przepisami metrologicznymi - Wyrok NSA z dnia 28 czerwca 2024 r., sygn. II GSK 500/21
Przeprowadzając procedurę pomiaru masy całkowitej i nacisku osi pojazdu za pomocą przenośnych wag, organy administracji publicznej są zobowiązane do ścisłego przestrzegania zarówno wymogów metrologicznych, jak i instrukcji obsługi tych urządzeń, w tym konieczności używania odpowiedniej liczby wag dostosowanej do liczby osi pojazdu.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Marcin Kamiński (spr.) Sędzia NSA Andrzej Skoczylas Sędzia del. WSA Artur Adamiec Protokolant asystent sędziego Dorota Onyśk po rozpoznaniu w dniu 28 czerwca 2024 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Głównego Inspektora Transportu Drogowego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 września 2020 r. sygn. akt VI SA/Wa 207/20 w sprawie ze skargi J. C. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 28 listopada 2019 r. nr BP.502.180.2019.0155.RZ9.10158 w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
I.
Wyrokiem z dnia 8 września 2020 r., sygn. akt VI SA/Wa 207/20, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, w wyniku rozpoznania skargi J. C. (skarżący) na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 28 listopada 2019 r., nr BP.502.180.2019.0155.RZ9.10158, w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia, uchylił zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję Podkarpackiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego (organ I instancji) z dnia 31 lipca 2019 r. oraz zasądził od Głównego Inspektora Transportu Drogowego na rzecz skarżącego 450 złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
II.
Z uzasadnienia powyższego wyroku wynikają następujące ustalenia faktyczne.
Dnia 27 czerwca 2019 r. w Mielcu zatrzymano do kontroli czteroosiowy samochód ciężarowy marki MAN o nr rej. RMI 30625. Samochodem ciężarowym kierował zatrudniony kierowca, który wykonywał krajowy przejazd drogowy na trasie z miejscowości W. do miejscowości T. z ładunkiem betonu (ładunek podzielny), w imieniu skarżącego. Przebieg kontroli utrwalono protokołem nr WITD.DI.P.W.IX0337/13/19 dnia 27 czerwca 2019 r. W wyniku pomiarów kontrolowanego samochodu ciężarowego, stwierdzono następujące naruszenie dopuszczalnej normy: 1) nacisk na podwójnej osi napędowej 28,6 t (po odjęciu 2% zaokrąglonych do 0,1 t w górę) – przekroczenie o 10,6 t (przekroczenie dopuszczalnej wartości o 58,88%); 2) rzeczywista masa całkowita samochodu ciężarowego 42,1 t (po odjęciu 2% zaokrąglonych do 0,1 t w górę) – przekroczenie o 10,1 t (przekroczenie dopuszczalnej wartości o 31,56%).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty