22.05.2024 Obrót gospodarczy

Uchwała SN z dnia 22 maja 2024 r., sygn. III CZP 49/23

Poniesione przez wierzyciela zryczałtowane koszty postępowania upadłościowego wynikłe ze zgłoszenia wierzytelności po upływie terminu wyznaczonego do zgłaszania wierzytelności nie wchodzą w skład masy upadłości, a ich wydatkowanie przez syndyka nie podlega kontroli sędziego-komisarza w ramach rozpoznania sprawozdania rachunkowego.

Teza urzędowa

Sąd Najwyższy w Izbie Cywilnej w składzie:

SSN Beata Janiszewska (przewodniczący, sprawozdawca)

SSN Agnieszka Góra-Błaszczykowska

SSN Jacek Grela

Protokolant Magdalena Kucia

na posiedzeniu jawnym 22 maja 2024 r. w Warszawie ‎w sprawie postępowania upadłościowego W. N. - osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej ‎z udziałem syndyka masy upadłości M. M. ‎na skutek przedstawienia przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie ‎postanowieniem z 18 sierpnia 2023 r., XIX GUz 11/23 (XIX GUp 310/21),
‎zagadnienia prawnego:

podjął uchwałę:

poniesione przez wierzyciela zryczałtowane koszty postępowania upadłościowego wynikłe ze zgłoszenia wierzytelności po upływie terminu wyznaczonego do zgłaszania wierzytelności nie wchodzą w skład masy upadłości, a ich wydatkowanie przez syndyka nie podlega kontroli sędziego-komisarza w ramach rozpoznania sprawozdania rachunkowego.

UZASADNIENIE

Postanowieniem z 16 lutego 2023 r., wydanym w postępowaniu upadłościowym W. N. – osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, Sędzia-komisarz odmówił zatwierdzenia wydatków ujętych w sprawozdaniu rachunkowym syndyka masy upadłości za bliżej wskazane okresy – w zakresie dwóch kwot dotyczących opłaty za obsługę administracyjno-biurową z tytułu zryczałtowanej opłaty za spóźnione zgłoszenia wierzytelności. Syndykowi nakazano zwrócenie do masy upadłości sumy odpowiadającej kwotom niezatwierdzonych wydatków.

W uzasadnieniu orzeczenia, stwierdzono , że syndyk nie wykazał, by z powodu obsługi spóźnionych zgłoszeń wierzytelności musiał dodatkowo wynagrodzić osoby, które zajmują się obsługą administracyjno-biurową, ani nie przedstawił dowodów, że obsługa każdego spóźnionego zgłoszenia wierzytelności kosztowała dokładnie tyle, ile wynosi kwota wskazana w art. 235 ust. 1 p.u., czyli 15% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w trzecim kwartale roku poprzedniego, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. Nadto stwierdzono, że praca syndyka zostanie wyceniona na etapie ustalania jego wynagrodzenia przez sędziego referenta.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne