20.02.2024 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 20 lutego 2024 r., sygn. III OSK 1186/22

Zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej oraz art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, organ administracji jest zobowiązany do dokładnego i niezależnego zbadania, czy informacja o charakterze gospodarczym stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa, opierając się na kompletnym materiale dowodowym oraz szczegółowej analizie spełnienia przesłanek formalnych i materialnych tajemnicy przedsiębiorcy, a nie tylko na subiektywnej deklaracji przedsiębiorcy

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Piotr Korzeniowski Sędziowie sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.) sędzia del. WSA Beata Jezielska po rozpoznaniu w dniu 20 lutego 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 17 lutego 2022 r. sygn. akt II SA/Wa 3472/21 w sprawie ze skargi J. J. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie z dnia 20 lipca 2021 r. nr KOA/2445/Pi/21 w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej 1. oddala skargę kasacyjną, 2. oddala wniosek J. J. o zasądzenie kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 17 lutego 2022 r. sygn. akt II SA/Wa 3472/21 wydanym po rozpoznaniu sprawy ze skargi J. J. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie z 20 lipca 2021 r. nr KOA/2445/Pi/21 w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej, na podstawie art. 145 § 1 pkt 1 lit. a) i c) ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r., poz. 329) dalej "p.p.s.a." uchylił zaskarżoną decyzję (pkt 1) oraz zasądził od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie na rzecz skarżącego kwotę 200 złotych, tytułem zwrotu kosztów postępowania (pkt 2).

W uzasadnieniu wyroku Sąd I instancji wskazał, że zaskarżoną decyzją organ utrzymał w mocy decyzję Wójta Gminy Wieliszew z 17 maja 2021 r., nr 3/2021, o odmowie udostępnienia skarżącemu informacji dotyczącej ilości placówek pocztowych, zamieszczonej w ofercie na "Świadczenie usług pocztowych w obrocie krajowym i zagranicznym na potrzeby Gminy Wieliszew w 2021 r.", stanowiącej załącznik do umowy zawartej z Pocztą Polską S.A. na "Świadczenie usług pocztowych w obrocie krajowym i zagranicznym dla potrzeb Urzędu Gminy Wieliszew w roku 2021 r." Zdaniem WSA w Warszawie organy obu instancji błędnie odmówiły udostępnienia informacji publicznej z powołaniem się na tajemnicę przedsiębiorcy, o której mowa w art. 5 ust. 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. z 2020 r., poz. 2176), dalej zwanej "u.d.i.p." Odwołując się do odesłania do art. 11 ust. 2 ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. z 2020 r., poz. 1913 ze zm.) dalej zwanej "u.z.n.k.", Sąd I instancji zwrócił uwagę, że odmowa udostępnienia informacji na tej podstawie wymaga wykazania spełnienia przesłanki materialnej i formalnej tajemnicy przedsiębiorcy. W uzasadnieniu zaskarżonej decyzji organ nie zawarł argumentacji na okoliczność spełnienia przesłanek odmowy udostępnienia informacji. Organ ograniczył się do opisu przebiegu postępowania, przedstawienia orzecznictwa dotyczącego tajemnicy przedsiębiorcy i stwierdzenia, że informacje o organizacji i strukturze podmiotu, jak również zasobów wykorzystywanych do realizacji zamówień stanowią mogące stanowić przedmiot tajemnicy przedsiębiorstwa, a w konsekwencji przedsiębiorcy.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne