Postanowienie NSA z dnia 9 maja 2023 r., sygn. II OSK 605/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Grzegorz Czerwiński po rozpoznaniu w dniu 9 maja 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej P. G., K. L., J. A. i G. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w K. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 22 listopada 2022 r., sygn. akt II SA/Kr 1089/22 o odrzuceniu skargi w sprawie ze skargi P. G., K. L., J. A. i G. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w K. na uchwałę Rady Gminy L. z dnia [...]r. Nr [...] w przedmiocie zmiany uchwały w sprawie przystąpienia do zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego postanawia: oddalić skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie postanowieniem z dnia 22 listopada 2022 r., sygn. akt II SA/Kr 1089/22, na podstawie art. 58 § 1 pkt 5a ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm., dalej jako P.p.s.a.) odrzucił skargę P. G., K. L., J. A. i G. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w K. (dalej jako skarżący) na uchwałę Rady Gminy L. z dnia [...] r. Nr [...] w przedmiocie zmiany uchwały Rady Gminy L. z dnia [...] r. nr [...] w sprawie przystąpienia do zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi C. oraz sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla pozostałej części wsi C. zmienionej uchwałą Rady Gminy L. z [...] r. nr [...].
Na wstępie Sąd wskazał, że akty prawa miejscowego oraz inne akty organów jednostek samorządu terytorialnego, podejmowane z zakresu administracji publicznej stosownie do art. 3 § 2 pkt 5 i 6 P.p.s.a. stanowią przedmiot jego właściwości w zakresie dokonywania oceny ich zgodności z prawem. Następnie Sąd zwrócił uwagę, że zobligowany jest do zbadania z urzędu dopuszczalności skargi w zakresie przesłanek odrzucenia skargi, w tym wskazanej w art. 58 § 1 pkt 5a P.p.s.a. przesłanki braku naruszenia interesu prawnego w zaskarżeniu aktu stosownie do wymagań przepisu szczególnego – art. 101 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Sąd przedstawił rozbudowaną argumentację w zakresie tego co należy rozumieć pod pojęciem naruszenia interesu prawnego jak i pojęciem samego interesu prawnego, co charakteryzuje interes prawny, na kim spoczywa obowiązek wykazania naruszenia interesu prawnego i że naruszenie interesu prawnego legitymuje do wniesienia skargi na akt prawa miejscowego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty