05.07.2022

Wyrok NSA z dnia 5 lipca 2022 r., sygn. III OSK 2639/21

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Olga Żurawska - Matusiak sędzia del. WSA Maciej Kobak po rozpoznaniu w dniu 5 lipca 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej [...] sp. z o.o. z siedzibą w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 grudnia 2019 r. sygn. akt IV SA/Wa 2221/19 w sprawie ze skargi [...] sp. z o.o. z siedzibą w [...] na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia [...] lipca 2019 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia wymiaru administracyjnej biegnącej kary pieniężnej za przekroczenie dopuszczalnej emisji zanieczyszczeń oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 19 grudnia 2019 r., sygn. akt IV SA/Wa 2221/19, oddalił skargę [...] sp. z o.o. z siedzibą w [...] na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska w [...] z dnia [...] lipca 2019 r. nr [...], w przedmiocie ustalenia wymiaru administracyjnej biegnącej kary pieniężnej za przekroczenie dopuszczalnej emisji zanieczyszczeń.

Jak wskazał Sąd pierwszej instancji [...] sp. z o.o. z siedzibą w [...] – dalej: "Spółka" dysponowała decyzją Marszałka Województwa [...] z dnia [...] września 2015 r., znak: [...] ws. udzielenia pozwolenia zintegrowanego na prowadzenie instalacji do:

— produkcji płyt drewnopochodnych MDF oraz wiórowych surowych o zdolności produkcyjnej 2900m3/dobę;

— spalania paliw o nominalnej mocy dostarczonej w paliwie 129,03 MWt;

— wytwarzania organicznych substancji chemicznych o wydajności nominalnej 160 Mg/dobę.

W pozwoleniu tym Marszałek określił warunki korzystania ze środowiska m.in. dla instalacji suszarni włókien I stopnia na linii MDF.

W okresie od dnia [...] stycznia do dnia [...] lutego 2018 r. [...] Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska – dalej: "[...] WIOŚ", prowadził kontrolę instalacji Spółki, m.in. emisji z emitora E-5 (suszarnia wiórów) oraz E-101 (suszarnia włókien I stopnia na linii MDF). Sporządzony protokół "[...]", potwierdzający brak przekroczeń dopuszczalnych wartości emisji określonych w pozwoleniu zintegrowanym, został podpisany w dniu [...] lutego 2018 r. przez przedstawicieli organu oraz kontrolowany podmiot. Pismem z dnia [...] marca 2018 r. organ skierował do skarżącej ponowne sprawozdanie z badań emisji substancji do powietrza przeprowadzonych w dniu [...] lutego 2018 r., a w dniu [...] marca 2018 r. poinformował ją, że dokonano korekty zapisów w protokole kontroli celem dostosowania ich do stwierdzonego stanu faktycznego i zebranego materiału dowodowego. Organ I instancji wyjaśnił, że przeprowadzone zostały kontrolne pomiary i badania gazów i pyłów wprowadzanych do powietrza z emitora suszarni wiórów — E 5 i emitora suszarnik włókien I stopnia na linii MDF E-101. Uzyskane wartości emitowanych substancji na emitorze E 5 są niższe niż określone w pozwoleniu zintegrowanym, natomiast stwierdzono wyższe niż określone w pozwoleniu zintegrowanym emisje dwutlenku siarki, tlenków azotu i tlenku węgla z emitora E101 — suszarnia włókien I stopnia na linii MDF.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne