28.02.2020

Postanowienie NSA z dnia 28 lutego 2020 r., sygn. II OW 155/19

Ochrona środowiska

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Robert Sawuła Sędzia NSA Grzegorz Czerwiński (spr.) Sędzia del. WSA Paweł Groński po rozpoznaniu w dniu 28 lutego 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku Prezydenta Miasta [...] z dnia [...] listopada 2019 r., znak: [...] o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy Prezydentem Miasta [...] a Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w W. w przedmiocie wskazania organu właściwego do prowadzenia postępowania w sprawie wydania decyzji ustalającej plan remediacji środowiska gruntowego postanawia: wskazać Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w W. jako organ właściwy do rozpoznania sprawy.

Uzasadnienie

M. Sp. z o.o. z siedzibą w W. w piśmie z dnia [...] czerwca 2019 r. (data wpływu [...] czerwca 2019 r.) wystąpiła do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska o przeprowadzenie postępowania celem wydania decyzji ustalającej plan remediacji. Do tego pisma załączono wykonany na zlecenie ww. Spółki projekt planu remediacji środowiska gruntowego dla działki nr ew. [...] obrębu nr [...] zlokalizowanej przy ul. P. w W. - załącznik 1. Określając teren wymagający przeprowadzenia remediacji wskazano na okoliczności jakie doprowadziły do konieczności dokonania ww. procesu. Spółka stwierdziła, że w trakcie prowadzenia wykopów i zauważonego wycieku z rury kanalizacyjnej, pobrano próbki gruntu z dna wykopu. Na podstawie tej informacji Spółka podjęła się wstępnego rozpoznania oraz określenia stanu zanieczyszczenia przedmiotowej działki. Dalej wskazuje się, że w wyniku uszkodzenia rury kanalizacyjnej, powstała szkoda w środowisku gruntowym. W związku z tym podjęto środki zapobiegające rozprzestrzenianiu się zanieczyszczeń w środowisku gruntowo-wodnym i zanieczyszczony grunt wykopano, zgodnie z art. 1 i art. 9 ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (Dz. U. z 2018 r., poz. 954 ze zm., dalej ustawa szkodowa). Tymczasowo grunt ten jest składowany na terenie budowy, na nieprzepuszczalnej membranie (folia HDPE), aby ograniczyć ryzyko powstania szkody w środowisku. Poinformowano też, że aktualnie na terenie działki prowadzone są prace budowlane związane z przyszłą inwestycją mieszkaniową wielorodzinną. Następnie zostały wskazane substancje jakich obecność stwierdzono w gruncie tj. naftalen, antracen, chryzen, benzo(a)antracen, dibenzo(a,h)antracen, benzo(a)piren, benzo(b)fluoranten, benzo(k)fluoranten, benzo(g,h,i)perylen, indeno(1,2,3-cd)piren w wartościach znacząco przekraczających dopuszczalne prawem stężenie (tabelka 1 str. 2). Są to substancje wskazane w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 1 września 2016 r. w sprawie sposobu prowadzenia oceny zanieczyszczenia powierzchni ziemi (Dz. U. z 2016 r., poz. 1395) tj. wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (WWA). Plan remediacji zakłada bioremediację i biostymulację gruntu złożonego na pryzmie bioremediacyjnej. Za potwierdzenie przeprowadzenia remediacji uważane będzie osiągnięcie dopuszczalnych wartości substancji powodującej ryzyko dla grupy terenów mieszkaniowych, zabudowanych, rekreacyjno-wypoczynkowych zgodnie z ww. rozporządzeniem .

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne