14.02.2023

Wyrok NSA z dnia 14 lutego 2023 r., sygn. III OSK 2926/22

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Piotr Korzeniowski po rozpoznaniu w dniu 14 lutego 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 września 2022 r., sygn. akt IV SA/Wa 1629/22 w sprawie ze sprzeciwu M. R. od decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Siedlcach z dnia 23 czerwca 2022 r., nr SKO.4000-553/2022 w przedmiocie ustalenia środowiskowych uwarunkowań dla przedsięwzięcia oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 15 września 2022 r., sygn. akt IV SA/Wa 1629/22 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej też "Sąd I. instancji", "WSA w Warszawie", "Wojewódzki Sąd Administracyjny)", po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 15 września 2022 r., oddalił sprzeciw M. R. (dalej też "Skarżący", "Wnioskodawca", "Inwestor", "Skarżący kasacyjnie") od kasatoryjnej decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Siedlcach (dalej też "SKO", "Organ odwoławczy", "Organ II. Instancji", "Kolegium") z 23 czerwca 2022 r., nr SKO.4000-553/2022 w przedmiocie ustalenia środowiskowych uwarunkowań dla przedsięwzięcia polegającego na "Zmianie sposobu użytkowania budynku oraz rozbudowie fermy drobiu na działkach o nr ew. [...]" (dalej też: "Inwestycja", "Przedsięwzięcie"). Przedsięwzięcie umożliwiałoby produkcję drobiu tj. indyczek w łącznej ilości 117 068 szt. (1938,32 DJP).

W uzasadnieniu wyroku Sąd I. instancji wskazał, że przedmiotem kontroli stanowiła decyzja SKO z 23 czerwca 2022 r. uchylająca decyzję Wójta Gminy P. (dalej też "Wójt", "Organ I. instancji") z 31 stycznia 2022 r., nr RLOZ.6220.3.2018, określającą środowiskowe uwarunkowania zgody na realizację przedsięwzięcia. Zaskarżona do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego decyzja z 23 czerwca 2022 r., była kolejną decyzją kasatoryjną wydaną w niniejszej sprawie. Uprzednio Wójt, decyzją z 3 stycznia 2020 r., nr RLOZ.6220.3.2018 określił środowiskowe uwarunkowania zgody na realizację tej Inwestycji. Kolegium jednak decyzją z 28 maja 2020 r., nr SK0.4000-239/2020 uchyliło tę decyzję w całości i przekazało sprawę do ponownego rozpatrzenia organowi pierwszej instancji.

Przytaczając stan faktyczny niniejszej sprawy Sąd I. instancji wyjaśnił, że w uzasadnieniu decyzji z 28 maja 2020 r. Kolegium wskazało, że w raporcie o oddziaływaniu na środowisko występują w istocie dwa przedsięwzięcia, o różnych parametrach. Niepełne i rozbieżne informacje odnośnie rodzaju przedmiotowego przedsięwzięcia zawarte w raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko uniemożliwiły dokonanie przez organ odwoławczy pełnej merytorycznej oceny treści raportu i odniesienia się do wszystkich jego elementów, w tym zweryfikowania kompleksowego oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne komponenty środowiska, w szczególności stan wód, powierzchnię ziemi, czy powietrze atmosferyczne. Zdaniem Kolegium, dopiero po jednoznacznym określeniu parametrów wnioskowanej inwestycji możliwa była jej ocena w wyżej wskazanym zakresie. W dalszej kolejności Kolegium wskazało jakie elementy powinien zawierać prawidłowo sporządzony raport. Od powyższej decyzji Kolegium Wnioskodawca złożył sprzeciw do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, który prawomocnym wyrokiem z 18 września 2020 r., sygn. akt IV SA/Wa 1485/20 został oddalony.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne