Wyrok NSA z dnia 1 kwietnia 2022 r., sygn. II GSK 1878/18
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Mirosław Trzecki Sędzia NSA Małgorzata Rysz Sędzia del. WSA Tomasz Smoleń (spr.) Protokolant Anna Ważbińska-Dudzińska po rozpoznaniu w dniu 1 kwietnia 2022 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej (...) od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 18 lipca 2018 r. sygn. akt III SA/Łd 468/18 w sprawie ze skargi (...) na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia (...) r. nr (...) w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów w transporcie drogowym 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od (...) na rzecz Głównego Inspektora Transportu Drogowego 675 (sześćset siedemdziesiąt pięć) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 18 lipca 2018 r. sygn. akt III SA/Łd 468/18 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi oddalił skargę (...) na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia (...) r. nr (...) w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za naruszenie przepisów transportu.
Sąd I instancji orzekał w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:
Decyzją z dnia (...) Główny Inspektor Transportu Drogowego (GITD) utrzymał w mocy decyzję Świętokrzyskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego (WITD) z dnia (...)r. o nałożeniu na (...) ("strona", "skarżący", "spółka") kary pieniężnej w wysokości 2000 zł. Decyzje organu wynikały z ustalonych okoliczności, z których wynikało, że w dniu (...) r w (...), na drodze krajowej nr 74 przeprowadzono kontrolę drogową autobusu marki Boya o numerze rejestracyjnym (...), którym kierował (...). Kierujący wykonywał transport drogowy osób w imieniu (..). Podczas kontroli ustalono, że ww. pojazd został wyposażony w tablice barwy żółtej z symbolem dzieci barwy czarnej, ale tablica z tyłu pojazdu została umieszczona na wysokości 258,6 cm licząc od dolnej krawędzi tablicy do powierzchni jezdni. Z § 35 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczenia pojazdów wynika tymczasem, że na pojeździe przewożącym zorganizowaną grupę dzieci lub młodzieży w wieku do lat 18 umieszcza się tablicę, o której mowa w art. 57 ust. 1 ustawy, z przodu i z tyłu pojazdu, możliwie blisko lewej płaszczyzny obrysu, na wysokości od 60 cm do 180 cm od powierzchni jezdni. Przebieg i ustalenia z kontroli zostały zawarte w protokole nr (...) z dnia (...)r. Pismem z dnia (...) r. Świętokrzyski WITD, jako organ I instancji, zawiadomił stronę o wszczęciu z urzędu postępowania administracyjnego. Odpowiadając na powyższe zawiadomienie strona w piśmie z dnia (...) r. wniosła o odstąpienie od nałożenia kary pieniężnej oraz poprzestanie na pouczeniu. Strona wyjaśniła, że kara pieniężna za naruszenie określone w lp. 2.5.2 załącznika nr 3 do ustawy o transporcie drogowym może być nakładana tylko w przypadku braku tablic lub posługiwania się niewłaściwymi tablicami. Natomiast skontrolowany autobus był wyposażony w tablice. Strona wyjaśniła również, że po kontroli tablica została umieszczona na właściwej wysokości.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty