14.01.2022 Kadry i płace

Wyrok NSA z dnia 14 stycznia 2022 r., sygn. III OSK 905/21

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wojciech Jakimowicz Sędziowie Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.) Sędzia del. WSA Mariusz Kotulski po rozpoznaniu w dniu 14 stycznia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 17 października 2018 r. sygn. akt IV SA/Wr 299/18 w sprawie ze skargi A. G. na decyzję Wojewody [...] z dnia [...] kwietnia 2018 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania dodatku aktywizacyjnego oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu wyrokiem z 17 października 2018 r. sygn. akt IV SA/Wr 299/18, na podstawie art. 151 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.) zwanej dalej "p.p.s.a." oddalił w całości skargę A. G. na decyzję Wojewody [...] z [...] kwietnia 2018 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania dodatku aktywizacyjnego (pkt 1) oraz przyznał adw. K. S. od Skarbu Państwa – Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu kwotę 295,20 złotych w tym 23 % podatku VAT tytułem zwrotu kosztów pomocy prawnej udzielonej z urzędu (pkt 2).

W uzasadnieniu wyroku Sąd pierwszej instancji wskazał, że w świetle art. 48 ust. 1 pkt 2 oraz art. 76 ust. 3 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2017 r., poz. 1065 ze zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 18 sierpnia 2009 r. w sprawie szczegółowego trybu przyznawania zasiłku dla bezrobotnych, stypendium i dodatku aktywizacyjnego (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 1189) warunkiem przyznania dodatku aktywizacyjnego jest, aby osoba bezrobotna miała przyznane prawo do zasiłku, w czasie trwania prawa do zasiłku podjęła z własnej inicjatywy zatrudnienie lub inną pracę zarobkową i w momencie podjęcia zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej przez określony czas przysługiwał jej zasiłek dla bezrobotnych. Skarżący nie spełnił jednej z przesłanek przyznania świadczenia, ponieważ w chwili podjęcia zatrudnienia skarżącemu nie przysługiwał zasiłek dla bezrobotnych. Ostateczną i prawomocną decyzją Decyzja Wojewody [...] z [...] września 2016 r. czas pobierania zasiłku został zakreślony do 1 sierpnia 2014 r., a więc do dnia poprzedzającego podjęcie pracy przez skarżącego. W takim stanie rzeczy nie zaistniała przesłanka niezbędna do obliczenia dodatku aktywizacyjnego w postaci możliwości pobierania zasiłku dla bezrobotnych, po uzyskaniu zatrudnienia.

Dalej Sąd pierwszej instancji uznał za nieodnoszący się do realiów sprawy zarzut naruszenia art. 7 ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2017 r. poz. 1257 ze zm.), zwanej dalej "k.p.a.", jako że nie zostały wskazane okoliczności, które miały mieć istotny wpływ na rozstrzygnięcie. Ponadto skarżący został prawidłowo pouczony o jego uprawnieniach. Zarzuty sformułowane w skardze w ocenie WSA we Wrocławiu odnoszą się do decyzji Wojewody [...] z [...] września 2016 r., niebędącej przedmiotem niniejszego postępowania sądowoadministracyjnego.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne