Interpretacja indywidualna z dnia 29 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.461.2023.1.KAK
- Nieuznanie otrzymanej przez Gminę dotacji za podstawę opodatkowania VAT, - Brak prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od wydatków na realizację projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że stanowisko Państwa Gminy w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
31 lipca 2023 r. wpłyną Państwa wniosek z 31 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
-nieuznania otrzymanej przez Gminę dotacji za podstawę opodatkowania VAT,
-braku prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego od wydatków na realizację projektu pn. „…”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina … (dalej: „Wnioskodawca” lub „Gmina”) jest jednostką samorządu terytorialnego, utworzoną na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 40 ze zm.; dalej: „ustawa o samorządzie”), zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Poszczególne zadania własne Gminy przewidziane w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie, jak i zadania zlecone przez jednostki samorządu terytorialnego, są w ramach Gminy wykonywane przez jej samorządowe jednostki budżetowe oraz urząd obsługujący Gminę (dalej: „Urząd Gminy”). Urząd Gminy wraz z jej samorządowymi jednostkami budżetowymi traktowane są jako jeden podatnik VAT, którym jest Gmina. Wykonując wskazane zadania, Gmina działa zarówno w charakterze organu władzy publicznej, jak i na podstawie stosunków o charakterze cywilnoprawnym, stanowiących co do zasady działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT (objętą opodatkowaniem według właściwych stawek VAT lub zwolnioną od VAT). Jednym z obszarów działania Gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie, są zadania w zakresie ochrony środowiska i przyrody. Zadania te realizowane są przez Urząd Gminy. Gmina będzie ponosić wydatki inwestycyjne związane ze wskazanym powyżej obszarem działania w związku z budową zautomatyzowanego punktu zlewnego ścieków dowożonych ze zbiornikiem w miejscowości … oraz budową 140 sztuk przydomowych oczyszczalni ścieków (dalej: „POŚ”). Realizowane przez Gminę inwestycje (określane w dalszej części pisma jako „Inwestycje”) będą finansowane zarówno ze środków własnych Gminy, jak i z pozyskanych środków publicznych. Wydatki poniesione na realizację Inwestycji będą dokumentowane przez dostawców/wykonawców fakturami VAT wystawianymi na Gminę. Biorąc pod uwagę, że zestawy POŚ będą montowane na nieruchomościach mieszkańców (dalej jako: „Mieszkańcy”) Gmina będzie zawierać z Mieszkańcami umowy, których celem jest uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków (dalej jako: „Umowy”). Na mocy Umów Mieszkańcy wyrażą zgodę na przeprowadzenie niezbędnych prac adaptacyjnych i/lub budowlanych związanych z montażem POŚ na nieruchomościach będących ich własnością. Natomiast Gmina zobowiąże się do korzystania z udostępnionych przez Mieszkańców nieruchomości wyłącznie na potrzeby montażu instalacji POŚ. Umowy zostaną zawarte na czas realizacji Inwestycji na okres co najmniej 5 lat. Po zakończeniu użyczenia Gmina zwróci nieruchomość w stanie niepogorszonym wraz z zainstalowanymi na niej POŚ. Za wykonanie prac wskazanych w Umowie Gmina nie będzie pobierać wynagrodzenia od Mieszkańców. Gmina nie będzie również pobierać wynagrodzenia od Mieszkańców w związku z budową i późniejszym korzystaniem ze zautomatyzowanego punktu zlewnego ścieków dowożonych ze zbiornikiem na ścieki. Tym samym środki trwałe wytworzone w ramach Inwestycji nie będą przez Gminę wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT. Gmina będzie wykorzystywać punkt zlewny ścieków dowożonych ze zbiornikiem na ścieki oraz instalacje POŚ w celu realizacji zadań własnych z zakresu ochrony środowiska i przyrody, a więc na cele działalności pozostającej poza zakresem opodatkowania VAT. W związku z realizacją Inwestycji Gmina uzyskała dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. W tym celu Gmina wystąpiła z wnioskiem o uzyskanie dofinansowania na realizację operacji typu „…” (dalej: „projekt inwestycyjny”). Dofinansowanie zostanie udzielone na pokrycie całości kosztów kwalifikowalnych projektu inwestycyjnego, w tym na pokrycie kosztów związanych z budową zautomatyzowanego punktu zlewnego ścieków dowożonych ze zbiornikiem na ścieki, jak i z zakupem i montażem instalacji POŚ. VAT w przedmiotowych Inwestycjach będzie kosztem kwalifikowalnym. Podobnie jak w przypadku większości dofinansowań do projektów inwestycyjnych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego, wysokość dofinansowania Inwestycji będzie stanowić pochodną wysokości kosztów kwalifikowanych. Jednakże warunkiem otrzymania dotacji i utrzymania prawa do niej będzie spełnienie określonych wskaźników realizacji projektu inwestycyjnego, polegających - w tym przypadku - na poprawie infrastruktury gospodarki wodno-ściekowej w Gminie poprzez budowę zautomatyzowanego punktu zlewnego ścieków dowożonych ze zbiornikiem na ścieki oraz budowę POŚ (a zatem Gmina jest zobowiązana do osiągnięcia określonego efektu). Zgodnie z przepisami regulującymi zasady przyznawania dofinansowania, umowa o dofinansowanie określać będzie szczegółowe zasady, tryb i warunki realizacji i rozliczania wydatków ponoszonych w ramach Inwestycji. We wniosku o dofinansowanie Gmina wskazała jako okres trwałości Inwestycji okres 5 lat, licząc od dnia końcowej płatności od instytucji finansującej na rzecz Gminy. W przypadku niezrealizowania Inwestycji, Gmina byłaby zobowiązana do zwrotu kwoty dofinansowania powiększonej o odsetki. Co wymaga podkreślenia, wniosek o dofinansowanie przewiduje jedynie otrzymanie dofinansowania na realizację określonego projektu inwestycyjnego polegającego na budowie i przebudowie systemu gospodarki wodno-ściekowej na terenie Gminy oraz obowiązek Gminy do osiągnięcia określonego efektu. W tym kontekście wniosek o dofinansowanie nie przewiduje zatem związku pomiędzy otrzymanym przez Gminę dofinansowaniem a świadczeniem Gminy na rzecz Mieszkańca.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty