Wyrok SN z dnia 25 maja 2023 r., sygn. II CSKP 1555/22
1. Dziennikarz ma prawo odmówić wykonania polecenia służbowego, jeżeli oczekuje się od niego publikacji, która łamie zasady rzetelności, obiektywizmu i staranności zawodowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 prawa prasowego.
2. Dziennikarz nie może prowadzić ukrytej działalności reklamowej wiążącej się z uzyskaniem korzyści majątkowej bądź osobistej od osoby lub jednostki organizacyjnej zainteresowanej reklamą, zgodnie z art. 12 ust. 2 prawa prasowego.
3. Wykorzystanie wizerunku osoby w kontekście negatywnym, bez jej zgody, godzi w jej cześć i dobre imię, co jest naruszeniem art. 23 w zw. z art. 24 § 1 kodeksu cywilnego.
Sąd Najwyższy w Izbie Cywilnej w składzie:
SSN Grzegorz Misiurek (przewodniczący)
SSN Marta Romańska
SSN Władysław Pawlak (sprawozdawca)
1. oddala skargę kasacyjną;
2. zasądza od strony pozwanej na rzecz powódki kwotę 1260 (jeden tysiąc dwieście sześćdziesiąt) zł, tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem Sąd Apelacyjny w Warszawie oddalił apelację pozwanej partii politycznej P. od wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie, którym w częściowym uwzględnieniu powództwa J. Ś. : 1) nakazał pozwanemu opublikowanie na własny koszt - w terminie 14 dni od uprawomocnienia się wyroku na stronie internetowej […] w górnej części strony internetowej, bezpośrednio pod menu nawigacyjnym i główną ramką zawierająca nazwę strony, w czarnej ramce na białym tle o rozmiarze nie mniejszym niż 750 pikseli na 350 pikseli, stanowiącej element stałej treści strony, ukazującej się każdorazowo po wyświetleniu głównej strony niezależnie od zastosowanej przeglądarki internetowej (tj. w taki sposób, aby zawartość nie była kategoryzowana jako reklama, w szczególności poprzez oprogramowanie blokujące przekazy reklamowe), czarną czcionką Times New Roman o wielkości 12 pkt i z co najmniej pojedynczą interlinią (zgodnie z formatowaniem programu MS Word) bez zastosowania jakichkolwiek zabiegów umniejszających znaczenie, rangę i powagę tekstu lub ograniczających możliwość zapoznania się z nim - oświadczenia o następującej treści „P. oświadcza, że wykorzystała wizerunek pani J. Ś. w spocie wyborczym partii pt.: […] wyemitowanym w ramach kampanii wyborczej do organów samorządu terytorialnego w […] bez wiedzy i zgody pani J. Ś.”; 2) zobowiązał pozwanego do utrzymywania powyższego oświadczenia na stronie internetowej przez okres 30 dni od dnia jego opublikowania; 3) zasądził od pozwanego na rzecz Fundacji Ś. w K. kwotę 10 000 zł z ustawowymi odsetkami za opóźnienie od dnia 30 listopada 2018 r. do dnia zapłaty.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty