11.10.2022 Obrót gospodarczy

Wyrok SN z dnia 11 października 2022 r., sygn. II CSKP 158/22

1. Jednostka samorządu terytorialnego, która nie wypłaciła beneficjentowi dotacji oświatowej kwoty dotacji w pełnej, należnej mu wysokości, po upływie roku, na który dotacja została przyznana, ponosi względem beneficjenta dotacji odpowiedzialność odszkodowawczą; źródłem tej odpowiedzialności jest art. 417 § 1 k.c.

2. Poza tym niedopuszczalne jest kreowanie podstawy prawnej roszczeń odszkodowawczych przez sięganie do stosowania przepisów normujących innego rodzaju roszczenia indemnizacyjne w drodze analogii legis. Nie można zapominać, że szkoda jako uszczerbek podlegający w odpowiednim zakresie i w odpowiedni sposób naprawieniu stanowi kategorię normatywną, a nie „naturalną”, podlegając ustaleniu jako taka we właściwych przepisach. W konsekwencji nie każdy uszczerbek w dobrach majątkowych bądź osobistych podlega naprawieniu, lecz tylko taki, z którego powstaniem oraz wraz ze ziszczeniem się przewidzianych w przepisach przesłanek można dochodzić jego naprawienia.

Teza od Redakcji

Sąd Najwyższy w składzie:

SSN Jacek Grela (przewodniczący) ‎

SSN Marcin Łochowski ‎

SSN Kamil Zaradkiewicz (sprawozdawca)

w sprawie z powództwa A. spółki akcyjnej w W. ‎przeciwko Gminie Wałbrzych ‎o zapłatę, ‎po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Cywilnej w dniu 11 października 2022 r., ‎skargi kasacyjnej powoda od wyroku Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu ‎z dnia 24 czerwca 2019 r., sygn. akt I ACa 363/19,

I. oddala skargę kasacyjną,

II. zasądza od A. spółki akcyjnej w W. na rzecz Gminy Wałbrzych kwotę 2700 (dwa tysiące siedemset) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 24 czerwca 2019 r. Sąd Apelacyjny we Wrocławiu zmienił zaskarżony wyrok Sądu Okręgowego w Świdnicy w ten sposób, że oddalił powództwo A. spółki akcyjnej we W. przeciwko Gminie Wałbrzych o zapłatę.

Natomiast Sąd Okręgowy w Świdnicy zasądził od pozwanego na rzecz powoda kwotę 87 444,58 zł z ustawowymi odsetkami. Ustalił, że C. B. i G. W. jako wspólniczki spółki cywilnej prowadziły w W. w okresie od 14 maja 1997 r. do 31 sierpnia 2017 r. niepubliczne przedszkole pod nazwą „Niepubliczne Przedszkole S.C..”. Działalność oświatowa wspólniczek finansowana była w znacznej części dotacjami oświatowymi uzyskiwanymi na podstawie art. 90 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz.U. z 2022 r. poz. 2230, dalej: „u.s.o.”). W dniu 20 września 2011 r. wspólniczki wystąpiły do Gminy Wałbrzych o udzielenie dotacji na rok 2012 dla prowadzonej przez nie placówki. Wskazały, że planowana liczba dzieci, które będą uczęszczać do przedszkola w roku budżetowym 2012, wynosi 188 osób. Następnie, w ciągu 2012, r. wspólniczki udzielały okresowych informacji o liczbie dzieci faktycznie uczęszczających do przedszkola w poszczególnych miesiącach

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty