22.02.2023

Wyrok SN z dnia 22 lutego 2023 r., sygn. II CSKP 808/22

Uchwały rady gminy przewidujące możliwość pomniejszenia podstawy do ustalenia dotacji dla przedszkola niepublicznego o kwotę dotacji celowej z budżetu państwa na dofinansowanie zadań z zakresu wychowania przedszkolnego wykraczają poza upoważnienie wynikające z art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty.

Teza od Redakcji

Sąd Najwyższy w składzie:

SSN Dariusz Dończyk (przewodniczący) ‎

SSN Agnieszka Piotrowska ‎

SSN Dariusz Zawistowski (sprawozdawca)

w sprawie z powództwa A. spółki akcyjnej w W. ‎przeciwko Gminie […] ‎o zapłatę, ‎po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym 22 lutego 2023 r. ‎w Izbie Cywilnej w Warszawie, ‎skargi kasacyjnej strony powodowej ‎od wyroku Sądu Apelacyjnego w Katowicach ‎z 4 marca 2020 r., sygn. akt I ACa 518/19,

uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę Sądowi Apelacyjnemu w Katowicach do ponownego rozpoznania ‎i orzeczenia o kosztach postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Powód A. S.A. w W. domagał się zasądzenia od Gminy […] kwoty 121 408,16 zł w związku z nieprawidłowym sposobem udzielenia dotacji dla niepublicznego przedszkola „O.” w K.

Wyrokiem z dnia 28 marca 2019 r. Sąd Okręgowy w Bielsku-Białej zasądził od pozwanej na rzecz powoda kwotę 115 272,72 zł z ustawowymi odsetkami za opóźnienie, a w pozostałym zakresie powództwo oddalił. Ustalił, że M. P. od 2013 r. prowadzi Przedszkole Niepubliczne „O." w K.. W 2012 r. zwróciła się do pozwanej o ujęcie jej inwestycji w budżecie gminy. W dniu 28 grudnia 2012 r. Rada Gminy […] podjęła uchwałę w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych przedszkoli oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania. W uchwale ustalono dotację dla niepublicznych przedszkoli działających na terenie gminy w wysokości 75% ustalonych w budżecie gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia. Dotacja miała być udzielana na wniosek osoby fizycznej lub prawnej prowadzącej przedszkole niepubliczne. Termin składania wniosku upływał z dniem 30 września roku poprzedzającego rok, w którym miała zostać udzielona dotacja. Dotacja miała być przekazywana co miesiąc, w 12 częściach, w terminie do ostatniego dnia każdego miesiąca.

W 2013 r. do przedszkola publicznego prowadzonego przez pozwaną gminę uczęszczało 257 dzieci, w 2015 r. 229 dzieci, w 2016 r. do obliczeń przyjęto „ucznia przeliczeniowego” - 245,86 zł. We wrześniu 2013 r. do przedszkola prowadzonego przez M. P. uczęszczało – 19 dzieci, w październiku 2013 r. – 21 dzieci, ‎w listopadzie 2013 r. – 21 dzieci, w grudniu 2013 r. – 21 dzieci. We wrześniu ‎2013 r. tytułem dotacji M. P. otrzymała od gminy kwotę 9029,56 zł, ‎a w pozostałych miesiącach 2013 r. po 9980,04 zł. Na rok 2013 pozwana zaplanowała wydatki bieżące na przedszkola publiczne w kwocie 2 503 661,00 zł, w tym 1 938 253,00 zł na przedszkola, 11 240 zł na dokształcanie nauczycieli, ‎534 696 zł na stołówki szkolne i przedszkolne z tzw. wsadem do kotła (168 540 zł), 19 472 zł na pozostałą działalność.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty