02.03.2022 Obrót gospodarczy

Wyrok SN z dnia 2 marca 2022 r., sygn. II CSKP 253/22

Do naruszenia prawa do firmy może dojść w przypadku, gdy oznaczeni przedsiębiorcy sprzedają swoje produkty na „tym samym rynku” kwalifikowanym z punktu widzenia produktowego. Drugorzędne znaczenie ma dla tej oceny sposób (kanał) dystrybucji towarów, a zatem to, gdzie można towary te nabyć.

Teza od Redakcji

Sąd Najwyższy w składzie:

SSN Agnieszka Piotrowska (przewodniczący, sprawozdawca)

SSN Władysław Pawlak

‎SSN Dariusz Zawistowski

w sprawie z powództwa F. spółki z o.o. w K. ‎przeciwko L. F. spółce z o.o. w K. ‎o ochronę firmy, ‎po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Cywilnej w dniu 2 marca 2022 r., skargi kasacyjnej powoda od wyroku Sądu Apelacyjnego w (...) z dnia 9 sierpnia 2019 r., sygn. akt I AGa (...),

oddala skargę kasacyjną i zasądza od powoda na rzecz pozwanego koszty postępowania kasacyjnego w kwocie 840 (osiemset czterdzieści) zł.

Uzasadnienie

F. sp. z o.o. w K. wniosła o (i) nakazanie L. F. sp. z o.o. w K. usunięcia z jej firmy „L. F. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością" oraz ze skrótu firmy strony pozwanej ”L. F. Sp. z o.o.” słowa „F.”; (ii) nakazanie zaniechania posługiwania się przez pozwaną Spółkę słowem „F.” jako nazwą jej przedsiębiorstwa oraz nakazania zaniechania używania domeny internetowej „F..pl” i „F..com”, a także o (iii) nakazanie stronie pozwanej opublikowania oświadczenia o treści wskazanej w pozwie.

Wyrokiem z dnia 2 kwietnia 2014 r. Sąd Okręgowy w K. oddalił powództwo przyjmując, że dochodzone roszczenie jest przedawnione. Wyrokiem z dnia 25 lutego 2015 r., Sąd Apelacyjny w (...), uwzględniając apelację powoda, uchylił zaskarżony wyrok i sprawę przekazał Sądowi pierwszej instancji do ponownego rozpoznania ze względu na nierozpoznanie istoty sprawy, będące wynikiem błędnego przyjęcia, że roszczenia uległy przedawnieniu.

Po ponownym rozpoznaniu sprawy, Sąd Okręgowy w K. wyrokiem z dnia 16 marca 2018 r oddalił powództwo. Ustalił, że powodowa Spółka została zawiązana umową z dnia 21 września 1989 r. jako Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowe „F.” sp. z o.o. w K. i pod taką firmą została zarejestrowana w rejestrze handlowym na podstawie postanowienia Sądu Rejonowego z dnia 17 listopada 1989 r. Przedmiot jej działalności obejmował m.in. produkcję i obrót artykułami farmaceutycznymi, kosmetycznymi oraz chemii gospodarczej. Uchwałą Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Wspólników Spółki z dnia 26 czerwca 1997 r. zmieniona została umowa spółki, w tym również jej firma, która od tej pory brzmi: „F.” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, a przedmiot jej działalności został poszerzony o produkcję artykułów medycznych, ochrony zdrowia i spożywczych. Postanowieniem Sądu Rejonowego z dnia 30 czerwca 2003 r. powodowa spółka została wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego - Rejestru Przedsiębiorców. Strona powodowa rozpoczęła produkcję kosmetyków w 2002 r.; w 2012 r. w ofercie spółki znajdowało się 8 produktów, które zgodnie z klasyfikacją WHO zostały zaliczone do kategorii kosmetyków. Wytwarzała i wytwarza produkty lecznicze dostępne bez recepty, w tym przeznaczone do skóry trądzikowej, których działanie jest zbliżone do typowych wyrobów kosmetycznych. Na opakowaniach swoich produktów spółka używa znaku towarowego „F.”, zaś na stronie internetowej www.F..pl także znaku „F. w trosce o (...) zdrowie”.

W dniu 17 września 1997 r. powstała spółka cywilna pod firmą L. „F. s.c., w K., której wspólnikami byli P. W. oraz M. W.. Od początku prowadziła działalność gospodarczą w branży m. in. handel detaliczny i hurtowy wyrobami własnymi w zakresie kosmetyków: szamponów, odżywek do włosów, eliksirów i olejków kąpielowych oraz kremów, promując się i reklamując przez druk ulotek reklamowych i publikacji prasowych, w których posługiwała się wskazaną wyżej pełną firmą, bądź też skrótem „F.” dla oznaczenia swoich wyrobów kosmetycznych. Publikacjom prasowym towarzyszyły zdjęcia oferowanych wówczas przez spółkę kosmetyków, na opakowaniach których używała znaku „F. W.”. Spółka poczyniła także nakłady w celu opracowania i zarejestrowania znaku towarowego „F.”.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne