Pakiet mobilności – jak ustalać kierowcom międzynarodowym podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne
Od 2 lutego 2022 r. kierowca, który wykonuje zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych cross-trade lub kabotaż na terenie UE, nie odbywa podróży służbowej w rozumieniu przepisów art. 77⁵ § 1 Kodeksu pracy. Ma to z kolei przełożenie na rozliczenia podatkowo-składkowe otrzymywanego wynagrodzenia. Pracownik jest traktowany jak oddelegowany, co oznacza, że musi zarabiać na równi z pracownikiem miejscowym. Do kategorii pracowników delegowanych nie należą natomiast kierowcy w przejazdach tranzytowych oraz bilateralnych (dwustronnych) z i do Polski.
Nowe zasady ustalania podstawy oskładkowania kierowcy międzynarodowego
Do kierowcy wykonującego zadania służbowe w przewozach międzynarodowych (w tym bilateralnych) stosuje się w zakresie ustalania podstawy wymiaru:
- podatku dochodowego od osób fizycznych - przepisy dotyczące osób zatrudnionych w kraju i przebywających czasowo za granicą, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 20 ustawy o pdof,
- składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe - przepisy wydane na podstawie art. 21 ustawy systemowej, dotyczące pracowników zatrudnionych za granicą u polskich pracodawców, tj. rozporządzenie składkowe.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Masz już konto? Zaloguj się