10.05.2017 Ubezpieczenia

Jak należy zgłaszać do ZUS jednoosobową działalność gospodarczą

Osoby, które planują założyć jednoosobową firmę (tj. nie  zamierzają zatrudniać innych osób), mogą zgłosić do ZUS zarówno siebie, jak i uprawnionych członków rodziny wraz z wnioskiem o wpis CEIDG-1. Od 19 maja 2017 r. obowiązują bowiem nowe zasady m.in. zgłaszania jednoosobowej działalności gospodarczej do ZUS.

Rozpoczęcie jednoosobowej działalności gospodarczej wiąże się z wieloma obowiązkami. Jednym z nich jest zgłoszenie firmy (płatnika składek), a także samej osoby fizycznej jako osoby ubezpieczonej do ZUS. Dotychczas płatnika składek należało zgłaszać poprzez wypełnienie i złożenie wniosku CEIDG-1 (wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej). ZUS na jego podstawie sporządzał zgłoszenie płatnika składek na formularzu ZUS ZFA. Warto także przypomnieć o tym, że na podstawie złożonych załączników do wniosku o wpis do ewidencji gospodarczej ZUS na koncie płatnika składek sporządzał także z urzędu takie zgłoszenia jak:

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne