Trybunał Konstytucyjny 23 września 2003 r. orzekł, iż strona postępowania podatkowego, która poniosła stratę w wyniku błędnych decyzji organów podatkowych, może otrzymać odszkodowanie pokrywające utracone zyski.
Zobowiązanie podatkowe przedawnia się, jeżeli pięcioletni termin przedawnienia upłynął przed wydaniem decyzji organu odwoławczego. Ma to miejsce nawet wówczas, gdy decyzja pierwszej instancji została skutecznie doręczona jeszcze przed jego upływem - tak orzekł NSA (sygn. akt FPS8/03).
Który organ podatkowy jest właściwy miejscowo dla Spółki, która w trakcie prowadzonej kontroli podatkowej zmieniła siedzibę?
Błąd organu podatkowego nie jest przesłanką do oprocentowania nadpłaty podatku - wyrok NSA, sygn. akt I SA/Wr 1851, 2906, 2291 i 4215/01
Umorzenie lub rozłożenie na raty zaległości fiskalnych zależy od uznania organów podatkowych - stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny (sygn. akt I SA/Po 4651/01, I SA/Po 4652/01)
Wnieśliśmy w przysługującym nam ustawowo terminie odwołanie od decyzji podatkowej do niewłaściwego organu. Był to organ niepodatkowy, który przesłał nasze odwołanie do organu właściwego (podatkowego), jednak nastąpiło to już po ustawowo określonym terminie do złożenia odwołania. Czy skutkiem wniesienia tego odwołania do niewłaściwego organu będzie uchybienie terminu do jego złożenia?
Dotyczy właściwości miejscowej Organów Podatkowych w zakresie rozliczeń podatkowych Spółki od 1 stycznia 2004 r.w przypadku gdy Spółka osiągnęła w ostatnim roku obrotowym przychód netto ze sprzedaży towarów wysokości 5 mln euro według kursu średniego NBP, ogłaszanego na koniec roku podatkowego.
Dotyczy właściwości miejscowej Organów Podatkowych w zakresie rozliczeń podatkowych Spółki od 1 stycznia 2004 r. w przypadku gdy Spółka posiada udziałowca nierezydenta w rozumieniu ustawy prawo dewizowe, który posiada ponad 5% głosów w Zgromadzeniu Wspólników.
Nie można nakładać na organy podatkowe nieograniczonego obowiązku poszukiwania dowodów świadczących na korzyść podatnika. To przede wszystkim on sam powinien dołożyć wszelkiej staranności, aby zadbać o swoje interesy - wyrok WSA (sygn. akt III SA 2328/02).
Nie można na organy podatkowe nakładać nieograniczonego obowiązku poszukiwania dowodów. Podatnik powinien sam ujawnić wszystko to, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy - wyrok NSA (sygn. akt FSK 78 i 79/04).
W jaki sposób należy ewidencjonować w księgach rachunkowych faktury VAT za paliwo, z których kwota naliczonego podatku od towarów i usług nie podlega odliczeniu od kwoty podatku należnego i stanowi koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.)?
Jaka jest właściwość miejscowa organu podatkowego do składania deklaracji oraz dokonywania wpłat zaliczek na podatek dochodowy oraz kwot zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłat z tytułu odsetek lub innych przchodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach bankowych przez oddział banku?
Pytanie dotyczy wskazania właściwego miejscowo organu podatkowego w sytuacji gdy płatnikiem zaliczek podatku dochodowego od osób fizycznych jest oddział osoby prawnej
Organy podatkowe mają prawo uznać, że wstępny problem został rozstrzygnięty, jeżeli inny organ wydał decyzję w II instancji. Nie muszą więc czekać na ostateczny wyrok sądu administracyjnego, nawet jeśli podatnik ją zaskarżył - wyrok WSA w Warszawie (sygn. akt III SA 1910/03).
Organy podatkowe mają prawo ocenić, czy zaewidencjonowana czynność, za którą firma domaga się ulg podatkowych, faktycznie miała miejsce - wyrok WSA w Poznaniu (sygn. akt I SA/Po 316/02).
Na organach podatkowych, a nie na podatniku, ciąży obowiązek dostarczenia dowodów, które pozwolą ustalić faktyczne okoliczności w sprawie - wyrok NSA (sygn. akt FSK 1755/04).
Zdarza się, że po dokonaniu czynności sprawdzających przez organ podatkowy podatnicy uważają, że to ostatecznie kończy sprawę. Otóż niekoniecznie. Po czynnościach sprawdzających może być wszczęta kontrola podatkowa w tym samym zakresie. Czynności te znacząco się od siebie różnią.
Wezwania mają na celu umożliwienie bezpośredniego kontaktu pomiędzy prowadzącym sprawę podatkową organem a podatnikiem. Zasadą są pisemne wezwania do organu. Ordynacja podatkowa przewiduje także w drodze wyjątku uproszczoną formę wezwań. Poniżej wskażemy, kiedy i w jakiej formie organ może wezwać podatnika i jakie są skutki niestawiennictwa.
Jeżeli opinia jednego biegłego dotycząca określenia wartości spadku nie budzi zastrzeżeń, organ podatkowy nie musi powoływać kolejnego biegłego - wyrok NSA (sygn. akt FSK 2661-2662/04).
1. Art. 233 § 1 Kodeksu postępowania cywilnego ma zastosowanie w postępowaniu sądowoadministracyjnym wyłącznie w sytuacji wskazanej w art. 106 § 5 Prawa o postępowaniu..., tj. wtedy, kiedy - na podstawie art. 106 § 3 tej ustawy - Wojewódzki Sąd Administracyjny prowadzi, z urzędu lub na wniosek strony, uzupełniające postępowanie d o wód o we z dokumentów, jeżeli jest to niezbędne do wyjaśnienia istotnych
Samo zdarzenie losowe nie przesądza o pozytywnym rozpoznaniu wniosku o rozłożenie zapłaty podatku na raty. Jeżeli wypadek nie wpłynął na możliwości zarobkowe podatnika, organy go nie uwzględnią - wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. akt II FSK 257/05).
Czy polskie urzędy skarbowe mają obowiązek potwierdzania Wniosku o uznanie pracownika za podatnika podlegającego nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku dochodowego ... na formularzu przedłożonym na podatnika?