Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT, zwolnienie z podatku dochodowego dotyczy nagród związanych ze sprzedażą premiową przyznawanych nabywcy od sprzedawcy, co wyklucza programy lojalnościowe, w których nagrody przyznawane są przedstawicielom handlowym za sprzedaż lub promocję. Takie nagrody nie korzystają ze zwolnienia podatkowego i nie stanowią sprzedaży premiowej w rozumieniu przepisów prawa
Zwrot kaucji związanej z użyciem żetonów w grze karcianej niemającej charakteru hazardowego nie stanowi przychodu ani wygranej, w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu podatkiem od gier hazardowych, gdyż brak tu przesłanek gry oferującej nagrody pieniężne.
Bony promocyjne nie stanowią przychodu podatkowego, ponieważ nie przynoszą realnej korzyści ekonomicznej. Natomiast bony towarowe i świadczenia pieniężne stanowią przychód z innych źródeł i mogą być zwolnione z opodatkowania jedynie w zakresie nieprzekraczającym 200 zł. Z tytułu przyznania tych świadczeń powstają obowiązki informacyjne, nie powstają jednak obowiązki płatnicze.
Dochody osiągane przez trenera z tytułu nagród w turniejach e-sportowych, stanowią przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej i jako takie nie mogą być opodatkowane zryczałtowaną stawką podatkową przewidzianą dla wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych w wysokości 10%.
Świadczenia pieniężne wypłacane w ramach Programu Poleceń, skierowanego do szerokiej grupy współpracowników, należy kwalifikować jako przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PDOF, co zwalnia płatnika z obowiązku pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Zwolnienie podatkowe z art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT znajduje zastosowanie wyłącznie wobec nagród przyznanych bezpośrednio nabywcy towarów lub usług w związku z realizacją umowy sprzedaży premiowej, a nie pośredników czy osób działających na rzecz nabywcy.
Nagrody pieniężne przyznane przez Powiat za osiągnięcia sportowe stanowią przychód z innych źródeł, a nie z działalności wykonywanej osobiście, co determinuje wyłącznie obowiązek informacyjny w zakresie podatku dochodowego.
Wyjazdy organizowane przez spółkę jako nagrody w akcjach promocyjnych podlegają opodatkowaniu według szczególnej procedury VAT marża, nie dając jednocześnie prawa do odliczenia VAT od wydatków na te wyjazdy.
Spółka jako organizator teleturnieju musi pobrać i odprowadzić 10% zryczałtowany podatek dochodowy od łącznej wartości nagrody rzeczowej i dodatkowej nagrody pieniężnej oraz jest zobowiązana do sporządzenia i przekazania informacji PIT-8AR zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wypłaty nagród rekrutacyjnych w ramach Programu Poleceń Pracowniczych stanowią przychód z innych źródeł zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, co zwalnia spółkę z obowiązku pobierania zaliczek na podatek dochodowy od tego przychodu i ogranicza jej obowiązek do wypełnienia obowiązków informacyjnych.
Nagrody w organizowanych przez Spółkę konkursach stanowią przychód z innych źródeł i podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, co nakłada na Spółkę obowiązek poboru i odprowadzenia tego podatku, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 oraz art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Pokrycie przez spółkę kosztu podatku dochodowego za uczestników teleturnieju nie stanowi kosztu uzyskania przychodów dla spółki, gdyż jest wydatkiem reprezentacyjnym, a nie służy bezpośrednio generowaniu przychodów ani ochronie źródeł przychodów (art. 15 ust. 1 i art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT).
Wynagrodzenie za usługi organizacji loterii, w tym opłaty związane z kosztami bezpośrednio dotyczącymi loterii, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Transfer środków finansowych na pokrycie kosztów nagród nie stanowi świadczenia podlegającego VAT, jeśli nie przenoszone jest prawo do rozporządzania nimi jak właściciel.
Nagroda pieniężna dla uczestników programu rekomendacyjnego stanowi przychód z innych źródeł i nie obliguje spółki do poboru zaliczek na podatek dochodowy, lecz wymaga spełnienia obowiązku informacyjnego wobec organu podatkowego oraz uczestników programu.
Nagrody pieniężne przyznane członkom komisji problemowych przez stowarzyszenia należy zaliczyć do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co wyklucza obowiązek poboru zaliczki na podatek dochodowy.
Nagrody przyznawane w ramach Zdarzeń A i B przez Gminę nie stanowią przychodu podatkowego. Jednakże, nagrody pieniężne i rzeczowe przyznawane w Zdarzeniach C i D należy klasyfikować jako przychód z innych źródeł, przy czym konkursy z dziedzin nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu mogą korzystać ze zwolnienia podatkowego, jeżeli wartość nagrody nie przekracza 2000 zł.
Nagrody przekazywane osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej w ramach programów sprzedaży premiowej i konkursów stanowią przychód z innych źródeł, a nie sprzedaż premiową czy wygrane konkursowe, i podlegają opodatkowaniu wg skali podatkowej, zaś w odniesieniu do osób prowadzących działalność, stanowią przychód z tej działalności, eliminując obowiązki płatnika.
Przychód z tytułu wynagrodzenia w formie kryptowalut za udział w programach bug bounty powstaje w momencie przyznania tokenów na zablokowanym koncie kryptowalutowym, jako że stanowi trwałe przysporzenie majątkowe podatnika, niezależnie od późniejszej daty swobodnego dysponowania tymi środkami.
Wypłaty kapitału rezerwowego zawierającego zyski z JDG dokonane przez spółkę z o.o., powstałą z przekształcenia, na rzecz wspólnika traktuje się jako przychód z kapitałów pieniężnych podlegający opodatkowaniu PIT, z obowiązkiem pobrania podatku przez spółkę jako płatnika.
Nagrody przyznane w konkursach, które nie zawierają elementu współzawodnictwa, należy uznać za przychody z innych źródeł. Natomiast nagrody w konkursach, gdzie występuje współzawodnictwo i wartość nie przekracza 2000 zł, mogą być zwolnione z podatku. Przy przekroczeniu tej kwoty, na płatniku ciąży obowiązek poboru 10% podatku.
Wynagrodzenie oraz nagroda jubileuszowa, uzyskane przez pracownika dokładnie w dniu ukończenia 65. roku życia, korzystają z zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o PIT, jeśli pracownik nie pobiera świadczeń emerytalnych. Pracodawca, po otrzymaniu stosownego oświadczenia, nie jest zobowiązany do poboru zaliczki na podatek od tych przychodów.
Program punktowy, w którym uczestnik wymienia punkty na nagrody jest nieodpłatnym świadczeniem generującym przychód z innych źródeł; nie podlega zwolnieniu podatkowemu z art. 21 ust. 1 pkt 68a u.p.d.o.f., gdyż nagrody są wydawane w zamian za konkretne działania.
Przekazanie pracownikom nagród jubileuszowych w postaci telefonów komórkowych z okazji osiągnięcia określonego stażu pracy w spółce X S.A., uznane za darowiznę, nie stanowi przychodu z tytułu stosunku pracy, a tym samym nie nakłada na spółkę obowiązków płatnika związanych z podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Zwrot wydatków na premie z zysku, poniesionych przez wnioskodawcę, który nie zaliczył ich do kosztów uzyskania przychodu, nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 6a updop.