Indeks tematów
A B C D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W Z Ź Ż
Typ dokumentu
Tematy: informacja indywidualna dla pracownika
Najnowsze   |   Najstarsze
Artykuł

Na pracodawcy ciąży wiele różnego typu obowiązków informacyjnych wobec pracowników. Ich cechą wspólną jest to, że uchybienia popełnione przez pracodawcę przy ich wykonaniu mogą spowodować negatywne konsekwencje nie tylko dla pracownika, ale i dla pracodawcy z odpowiedzialnością odszkodowawczą włącznie.

Porada
22.05.2011 Kadry i płace

W naszym zakładzie zatrudniamy ponad 2 tys. pracowników. W terminie 7 dni od zawarcia umowy o pracę każdy z pracowników otrzymuje pisemną informację o warunkach zatrudnienia. W informacji tej wskazujemy nie tylko konkretny wymiar urlopu oraz długość okresu wypowiedzenia, jaki przysługuje pracownikowi w chwili zatrudnienia, ale również podajemy szczegółowo, kiedy nabędzie on prawo do wyższego wymiaru

Porada
22.06.2011 Kadry i płace

Zatrudniliśmy pracownika na umowę o pracę na zastępstwo. W tym roku pracownik nigdzie wcześniej nie pracował. W umowie zawarliśmy zapis, że pracownik będzie zatrudniony na czas usprawiedliwionej nieobecności innego pracownika, który przebywa na zwolnieniu lekarskim. Jak w takiej sytuacji podać pracownikowi w informacji o warunkach zatrudnienia wymiar przysługującego mu urlopu wypoczynkowego, skoro

Porada
07.07.2011 Kadry i płace

Zawarliśmy z pracownikiem umowę o pracę miesiąc przed jego przystąpieniem do pracy. Czy informację o warunkach zatrudnienia trzeba przekazać mu w ciągu 7 dni od zawarcia umowy czy od przystąpienia do pracy? Czy jeżeli zmieniamy godziny pory nocnej, a w naszej firmie nie ma regulaminu pracy, to musimy zmienić pracownikom informację o warunkach zatrudnienia?

Porada
07.09.2011 Kadry i płace

Nasi pracownicy pracują na budowach w różnych miejscach w kraju. Ich pracę nadzorują brygadziści, u których pracownicy potwierdzają przybycie do pracy. Listy obecności pracownicy podpisują w biurze po zakończeniu miesiąca za wszystkie dni miesiąca. Listy te są akceptowane przez brygadzistów. Taki sposób potwierdzania obecności w pracy zakwestionował jeden z pracowników, który twierdzi, że listy obecności

Porada
12.01.2012 Kadry i płace

Jeden z naszych pracowników przedstawił nam zwolnienie lekarskie na cały miesiąc. Chcemy na ten czas zatrudnić w jego miejsce innego pracownika na podstawie umowy na zastępstwo. Czy możemy zawrzeć umowę na zastępstwo z pracownikiem już u nas zatrudnionym na podstawie umowy o pracę?

Porada
12.01.2012 Kadry i płace

W związku ze zmianą systemu wynagradzania na prowizyjny i trudnością w ustaleniu wysokości wynagrodzeń w miesiącu, za który przysługują, podjęliśmy decyzję o przesunięciu terminu wypłat wynagrodzeń z ostatniego dnia miesiąca na 10. dzień następnego miesiąca. Pracownicy zostaną poinformowani o zmianie 16 stycznia br. Czy to oznacza, że wynagrodzenia za styczeń możemy wypłacić w pełnej wysokości 10.

Porada
12.08.2012 Kadry i płace

Chcemy ułatwić sobie pracę i zamieszczać w umowach o pracę informację o warunkach zatrudnienia. Czy jest to dopuszczalne? Zatrudniamy w naszej spółce ponad 100 pracowników i sporządzenie osobnych informacji o warunkach zatrudnienia jest dla nas uciążliwe. W firmie posiadamy regulamin pracy, więc informacja o warunkach pracy nie byłaby rozbudowana.

Porada
12.04.2013 Kadry i płace

Umowa o pracę zawiera postanowienia o charakterze podstawowym. Zaliczają się do nich informacje dotyczące stron umowy, rodzaju umowy, daty jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy. Pozostałe informacje o warunkach zatrudnienia pracodawca przekazuje pracownikowi w odrębnym piśmie.

Porada
29.07.2013 Kadry i płace

Pracownik jest zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy w równoważnym systemie czasu pracy. Zgodnie z rozkładem czasu pracy świadczy pracę w następujący sposób: w poniedziałek, wtorek, czwartek i piątek w godz. od 7.30 do 15.00 (praca po 7 godzin i 30 minut), a w środę w godz. od 7.30 do 17.30 (praca przez 10 godzin). Łącznie pracownik pracuje w każdym tygodniu 40 godzin. W jaki sposób należy wpisać

Porada
28.11.2013 Kadry i płace

Zamierzam zatrudnić pracownika na pełny etat w zadaniowym systemie czasu pracy. Będzie pracował w różne dni tygodnia i w różnym wymiarze godzinowym w poszczególne dni, w zależności od liczby wykonywanych zadań. Jak w informacji o warunkach zatrudnienia zapisać dobową i tygodniową normę czasu pracy tego pracownika? Jak prowadzić dla niego ewidencję czasu pracy?

Artykuł
12.01.2014 Kadry i płace

Pracodawca ma obowiązek przekazać pracownikowi w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę informację o warunkach zatrudnienia. Taka informacja może zawierać jedynie wskazanie odpowiednich przepisów dotyczących warunków zatrudnienia lub może mieć formę opisową.

Porada
17.02.2015 Ubezpieczenia

Do 2 marca 2015 r. płatnicy składek mają czas na przekazanie swoim ubezpieczonym informacji rocznej o wysokości odprowadzonych składek ZUS za ubiegły rok w podziale na poszczególne miesiące. Jeżeli jednak ubezpieczeni otrzymywali informację o wysokości składek co miesiąc, płatnicy nie mają, co do zasady, obowiązku przekazywania informacji rocznej, chyba że ubezpieczony zwróci się z wnioskiem o jej

Porada
17.02.2015 Ubezpieczenia

Do 28 lutego płatnicy składek mają obowiązek przekazania ubezpieczonym informacji rocznej o naliczanych składkach ubezpieczeniowych w roku ubiegłym w podziale na poszczególne miesiące. Z uwagi na to, że w tym roku 28 lutego przypada w sobotę, obowiązującym w 2015 r. terminem do przekazania informacji rocznej jest 2 marca. Od 2015 r. płatnicy składek zostali zwolnieni z obowiązku przekazywania informacji

Artykuł
02.03.2015 Kadry i płace

Pracodawca w ciągu 7 dni od zawarcia umowy o pracę powinien przekazać pracownikowi informację o warunkach zatrudnienia. Takie sformułowanie tego obowiązku oznacza, że jeśli nawet pracownik zawrze umowę o pracę na kilka miesięcy przed rozpoczęciem pracy, to informację o warunkach zatrudnienia trzeba mu przekazać najpóźniej w ciągu tygodnia od podpisania tej umowy.

Porada
02.11.2015 Kadry i płace

Zatrudniliśmy nowego pracownika na pół etatu. W pierwszym dniu pracy wręczyliśmy mu umowę o pracę. Zapomnieliśmy jednak wpisać liczby godzin pracy ponad określony w umowie wymiar czasu pracy, po przekroczeniu których pracownik będzie otrzymywał dodatek taki jak za pracę w godzinach nadliczbowych. Limit godzin ponadwymiarowych, którego nie ma w umowie o pracę, mamy zamiar wpisać w informacji o warunkach

Porada
02.02.2016 Kadry i płace

Zatrudniliśmy pracownika, który w 2015 r. w innym zakładzie wykorzystał już 21 dni urlopu wypoczynkowego. W czasie trwania umowy zawartej z naszym zakładem na okres próbny od 1 września do 30 listopada 2015 r. pracownik nie wykorzystał żadnego dnia urlopu wypoczynkowego. Chciał wykorzystać ten urlop podczas dalszego zatrudnienia w naszej firmie. Zawarliśmy z nim bowiem umowę na czas określony od 1

Artykuł
17.02.2016 Kadry i płace

Od 22 lutego 2016 r. pracodawcy będą mogli podpisać z tym samym pracownikiem umowę na czas określony maksymalnie na 33 miesiące. Zmienią się też okresy wypowiedzenia dla umów na czas określony, które będą uzależnione od długości zatrudnienia u danego pracodawcy. W związku z tym trzeba będzie zmienić pracownikom informację o warunkach zatrudnienia w zakresie okresu wypowiedzenia.

Porada
17.03.2016 Kadry i płace

Na skutek wydłużenia okresów wypowiedzenia umów na czas określony od 22 lutego 2016 r. pracodawcy musieli zmienić pracownikom informację o warunkach zatrudnienia. Zmiany tej trzeba będzie dokonać najpóźniej do 22 marca 2016 r. w przypadku pracowników, którzy mają podaną informację o warunkach zatrudnienia poprzez wskazanie przepisów.

Porada
02.04.2016 Kadry i płace

Mamy kilkoro pracowników zatrudnionych na umowy na czas określony (w tym na zastępstwo), zawarte przed ostatnią zmianą przepisów, tj. przed 22 lutego 2016 r. W ciągu miesiąca po zmianie warunków zatrudnienia nie przekazaliśmy im informacji o nowych warunkach zatrudnienia. Jakie konsekwencje mogą nas w związku z tym spotkać? Czy przekazując taką informację możemy od razu odnieść się w niej do zmian,

Porada
02.08.2016 Kadry i płace

Od 21 sierpnia 2016 r. pracownicy zatrudnieni nieprzerwanie na podstawie umów na czas określony trwających 22 lutego 2016 r., czyli w dniu wejścia w życie nowelizacji w zakresie umów terminowych, uzyskają prawo do 1-miesięcznego okresu wypowiedzenia. W tym dniu bowiem pracownicy osiągną 6 miesięcy zatrudnienia licząc od dnia wejścia w życie nowelizacji, a taki okres zatrudnienia daje prawo do 1-miesięcznego

Porada
17.02.2017 Ubezpieczenia

Płatnicy składek mają obowiązek sporządzenia i przekazania ubezpieczonym (m.in. pracownikom i zleceniobiorcom) rocznej informacji ZUS IMIR obejmującej okres od stycznia do grudnia roku poprzedniego w podziale na poszczególne miesiące. Tym ubezpieczonym, którzy otrzymywali informacje o wysokości składek oraz wypłaconych świadczeniach co miesiąc, co do zasady płatnicy nie mają obowiązku sporządzenia

Artykuł
02.04.2017 Kadry i płace

Pracodawca, który chce zlikwidować regulamin pracy, gdyż zatrudnia mniej niż 50 pracowników, musi przejść taką samą procedurę jak przy jego wprowadzaniu. Jeśli działają u niego związki zawodowe, musi z nimi ustalić uchylenie regulaminu pracy. Jeżeli natomiast w firmie nie ma organizacji związkowych, pracodawca może samodzielnie uchylić regulamin pracy.

Artykuł
15.01.2018 Podatki

28 lutego 2018 r. upływa termin na przekazanie podatnikom informacji PIT-11 za 2017 r. W tym samym terminie informacje te płatnicy muszą przesłać do urzędu skarbowego, jeżeli robią to elektronicznie. Płatnicy, którzy byli uprawnieni do sporządzenia PIT-11 za 2017 r. w formie papierowej, mieli na to czas do końca stycznia. Przedstawiamy odpowiedzi na pytania Czytelników dotyczące wypełniania PIT-11

Poprzednia Następna