Jeżeli podatnik w ramach procedur podatkowych ustanowił pełnomocnika, to wszystkie pisma organ powinien doręczać pełnomocnikowi, a nie podatnikowi. W każdym przypadku pominięcia pełnomocnika przy doręczeniu wadliwość doręczenia sprawia, że doręczane pismo nie wchodzi do obrotu prawnego, a więc jest całkowicie bezskuteczne – wyrok NSA z 29 listopada 2022 r., sygn. akt I FSK 1708/19.
Jeżeli organ podatkowy doręczył podatnikowi to samo pismo dwukrotnie - w różnych miejscach i różnych dniach, to prawnie skuteczne jest pierwsze doręczenie dokonane na właściwy adres. Od tego doręczenia należy więc liczyć terminy związane z doręczonym pismem - wyrok NSA z 12 kwietnia 2022 r., sygn. akt III FSK 1713/21.
Jeżeli w ramach doręczania pisma z urzędu skarbowego przez awizo, pismo to zostanie przez Pocztę Polską wydane podatnikowi po upływie 14 dni od pierwszego awiza, to podatnik ma podstawy sądzić, że termin do wniesienia odwołania ma być liczony od dnia wydania mu tego pisma - wyrok NSA z 21 stycznia 2022 r., sygn. akt I FSK 1375/18.
W związku z epidemią COVID-19 pojawiła się konieczność udzielenia przedsiębiorcom wsparcia niezbędnego dla utrzymania i kontynuacji prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Jednym z aktów prawnych służących temu celowi jest ustawa o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Wprowadza ona również pakiet zmian w dotychczasowych rozwiązaniach tarczy
Od 1 lipca 2016 r. pełnomocnictwo ogólne może upoważniać terminowo albo bezterminowo do działania pełnomocnika na rzecz mocodawcy we wszystkich sprawach podatkowych oraz w innych sprawach należących do właściwości organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej. Nie trzeba już dołączać oryginału lub urzędowo poświadczonego odpisu pełnomocnictwa do akt każdej sprawy.
Od 1 stycznia 2016 r. zaczynają obowiązywać istotne zmiany w Ordynacji podatkowej. Celem nowelizacji było głównie zracjonalizowanie i uproszczenie procedur podatkowych, ale wiele z nich wpływa na podstawowe prawa i obowiązki podatnika. Zmiany dotyczą m.in. zasad naliczania odsetek od zaległości podatkowych, wydawania interpretacji podatkowych czy nakładania kar porządkowych. Z punktu widzenia podatnika1
Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do skorzystania z ulgi za złe długi w sytuacji gdy towarzystwo ubezpieczeniowe wypłaciło Wnioskodawcy odszkodowanie.
prawo do skorygowania podatku VAT wynikającego z niezapłaconej faktury sprzedaży
Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do skorzystania z ulgi za złe długi w sytuacji gdy towarzystwo ubezpieczeniowe wypłaciło Wnioskodawcy odszkodowanie.
Podatek od towarów i usług w zakresie skuteczności doręczenia zawiadomienia o zamiarze skorzystania z ulgi za złe długi.
brak możliwości dokonania korekty, na podstawie art. 89a ust. 1 ustawy w sytuacji gdy wierzyciel nie podjął próby doręczenia zawiadomienia o zamiarze dokonania korekty dłużnikowi
Gdy domownik odebrał pismo pod nieobecność adresata, ten nie może powoływać się na nieprawidłowe doręczenie. To podatnik ponosi skutki zaniedbań osoby, która odebrała przesyłkę poleconą od fiskusa - wyrok NSA z 23 marca 2012 r. (sygn. akt II FSK 1887/10).
możliwość dokonania korekty podatku należnego w odniesieniu do nieściągalnych wierzytelności, - określenie, w jakim okresie Wnioskodawczyni może dokonać korekty podatku należnego
W relacjach z organami podatkowymi podatnicy i inne podmioty mogą działać osobiście albo za pośrednictwem pełnomocnika. Znaczenie pełnomocnika w sprawach podatkowych stale wzrasta. Podatnik często nie radzi sobie samodzielnie z fiskalizmem organów podatkowych, nieprecyzyjnymi przepisami prawa podatkowego oraz często sprzecznymi ze sobą interpretacjami tych przepisów.
Polski parlament uchwalił już kolejną nowelizację Ordynacji podatkowej. Wprowadzane zmiany dotyczą m.in. składania przez podatników i płatników dokumentów elektronicznych, zasad sprawowania przez ministra ogólnego nadzoru w sprawach podatkowych, wysokości stawki odsetek za zwłokę, zasad udzielania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych, terminu przedawnienia zobowiązań podatkowych, możliwości zwrotu
Czy w związku z tym, że postanowienie Dyrektora z dnia 17 lipca 2008 r. nie zostało doręczone pełnomocnikowi Spółki należy uznać, iż zgodnie z przepisem art. 145 §2 Ordynacji podatkowej nie nastąpiło dotychczas jego prawnie skuteczne doręczenie?
Czy Urząd Skarbowy ma prawo odmówić podatnikowi wysyłania korespondencji na adres wskazany przez podatnika?
Czy w przedstawionym stanie faktycznym nie ma zastosowania warunek określony w § 19 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur (...) (Dz. U. Nr 97, poz. 971), ponieważ w świetle przepisów kodeksu cywilnego, fakturę korygującą można uznać za skutecznie doręczoną, co uprawnia jej