Indeks tematów
A B C D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W Z Ź Ż
Typ dokumentu
Tematy: stanowisko pracy
Najnowsze   |   Najstarsze
Artykuł aktualny
16.04.2024 Kadry i płace

Do 17 maja 2024 r. pracodawcy powinni dokonać przeglądu warunków bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach pracy wyposażonych w monitory ekranowe i dostosować ich wyposażenie oraz organizację do nowych wymagań. Brak takiego dostosowania po tej dacie może skutkować karą za naruszenie przepisów bhp.

Artykuł aktualny

Od w 1 stycznia 2024 r. weszły w życie zmiany w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Najważniejsze z nich dotyczą wysokości i ustalania płacy minimalnej oraz zmiany limitów podatkowych niektórych świadczeń pracowniczych. Natomiast do 17 maja 2024 r. pracodawcy mają czas na dostosowanie stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe do nowych wymogów bhp. Poniżej przedstawiamy szczegółowe

Artykuł aktualny
08.11.2023 Kadry i płace

Umożliwienie pracodawcom większej swobody organizacji stanowisk pracy z monitorami ekranowymi przewiduje nowelizacja rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Nowe przepisy wprowadzają także obowiązek refundacji pracownikowi zakupu szkieł kontaktowych do pracy z komputerem.

Artykuł nieaktualny
27.05.2021 Kadry i płace

Pracownicy pracujący zdalnie powinni mieć stanowisko pracy zorganizowane zgodnie z przepisami bhp. W sytuacji gdy praca zdalna ma polegać na wykonywaniu pracy biurowej, wówczas należy przyjąć, że obowiązkiem pracodawcy jest zorganizowanie stanowiska pracy na takich samych zasadach jak w przypadku telepracy. Zatem właściwe wyposażenie stanowiska pracy pracownika pracującego zdalnie powinno więc uwzględniać

Artykuł
29.06.2018 Kadry i płace

Od 1 stycznia 2011 r. obowiązują dwa nowe rozporządzenia ważne dla pracodawców, którzy chcą uzyskać z PFRON (za pośrednictwem starosty) zwrot dodatkowych kosztów zatrudniania pracowników niepełnosprawnych lub zwrot odpowiedniego wyposażenia stanowiska pracy dla takiego pracownika. Zasadnicza zmiana dotyczy opinii, jaką wydaje Państwowa Inspekcja Pracy, a która przesądza o przyznaniu pracodawcy bądź

Porada
27.06.2018 Kadry i płace

Pracodawca w związku z wprowadzeniem nowego regulaminu organizacyjnego zmienił nazewnictwo kilku stanowisk pracy. Czy pracownik, któremu zmieniono stanowisko pracy wyłącznie w związku z modyfikacją jego nazwy, bez formalnej zmiany zakresu obowiązków, powinien ponownie przejść instruktaż stanowiskowy? Przechowywana w aktach osobowych karta szkolenia wstępnego z zakresu bhp zawiera wskazanie konkretnego

Porada
17.09.2016 Kadry i płace

Pracownik został awansowany na stanowisko kierownicze. Dotychczas nie zajmował w naszej firmie żadnych funkcji o charakterze kierowniczym, związanych z zarządzaniem zespołem itp. Nowe stanowisko jest umiejscowione w tym samym dziale (administracja), w którym pracownik dotychczas pracował. Czy w tym przypadku konieczne jest skierowanie tej osoby na badania lekarskie?

Artykuł
17.04.2015 Kadry i płace

Pracodawca, który wystawi niewłaściwe świadectwo pracy, naraża się na zapłatę odszkodowania. Pracownik, który nie może podjąć pracy z powodu otrzymania nieprawidłowego świadectwa pracy, może bowiem dochodzić od pracodawcy odszkodowania za czas pozostawania bez pracy. Nie może ono przekroczyć 6-tygodniowego wynagrodzenia zatrudnionego. Warto zatem unikać błędów przy wypełnianiu świadectwa pracy.

Porada
02.02.2015 Kadry i płace

Zatrudniliśmy pracownika na 3-miesięczny okres próbny. Przydzieliliśmy go osobie z wieloletnim stażem w celu przyuczenia do wykonywania pracy. W naszej firmie pracownicy niższego szczebla mają swoich bezpośrednich przełożonych. Okazało się, że polecenie to nie zostało wykonane przez przełożonego nowego pracownika i osoba ta przez 2 tygodnie nie wykonywała swoich czynności. Przełożony, w obawie przed

Porada
02.01.2015 Kadry i płace

W okresie zimowym pracodawca musi zapewniać pracownikom bezpłatnie posiłki regeneracyjne i napoje częściej niż w innych porach roku. Posiłki regeneracyjne w zimie przysługują w przypadku przekroczenia efektywnego wydatku energetycznego organizmu w ciągu zmiany roboczej powyżej 1500 kcal (6280 kJ) dla mężczyzn i powyżej 1000 kcal (4187 kJ) dla kobiet. Natomiast napoje przysługują pracownikom również

Porada
29.05.2012 Kadry i płace

Od 30 kwietnia br. starosta nie może odmówić skierowania bezrobotnego do jednostki uprawnionej do ubiegania się o refundację, w której ten bezrobotny był zatrudniony lub wykonywał inną pracę zarobkową w okresie 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o refundację. Pozostałe zmiany w zakresie refundacji nie są znaczne i mają charakter dostosowujący do zmian w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach

Porada
27.02.2012 Kadry i płace

Zatrudniliśmy pracownicę na stanowisku specjalisty ds. marketingu na 3-miesięczny okres próbny od 1 grudnia 2011 r. do 29 lutego 2012 r., ale nie spełniła naszych oczekiwań. Pracownica złożyła prośbę o przeniesienie do pracy w sekretariacie, gdzie będzie wakat od 1 marca 2012 r. Pracownica ma kwalifikacje do wykonywania takiej pracy. Czy będzie można ją zatrudnić na kolejny okres próbny?

Porada
12.01.2012 Kadry i płace

Kształtowanie zatrudnienia w okresie spowolnienia gospodarczego wymaga od pracodawcy zlecania pracownikom nowych zadań, przenoszenia dotychczas zatrudnionych pracowników na inne stanowiska pracy bądź ograniczania lub zwiększania wymiaru ich etatów. Zmiany zapotrzebowania na pracę warto uwzględnić już przy zatrudnianiu pracowników. Często bowiem treść umowy o pracę przesądza o tym, czy pracownika uda

Porada
17.12.2010 Podatki

Prowadzę pozarolniczą działalność gospodarczą na własny rachunek. Jestem podatnikiem VAT. Rozliczam się w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Od 1 kwietnia br. zatrudniłem dwóch pracowników skierowanych przez powiatowy urząd pracy. Na podstawie umowy w sprawie refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowisk pracy, po przedłożeniu przeze mnie faktur zakupu środków trwałych, urząd pracy

Artykuł
22.01.2006

Zwalniając pracownika z powodu likwidacji stanowiska pracodawca powinien dopilnować, aby likwidowane stanowisko pokrywało się z rzeczywistymi obowiązkami, jakie zatrudniony wykonuje. Każda zmiana warunków zatrudnienia powinna być też prawidłowo odnotowana w dokumentacji kadrowej (wyrok Sądu Najwyższego z 13 grudnia 2005 r., II PK 103/05).

Porada
29.08.2005 Kadry i płace

Przyjęcie nowego pracownika często związane jest m.in. z kosztem utworzenia albo zmodernizowania stanowiska pracy dla tej osoby. Są to niekiedy wydatki połączone np. z zakupem nowych maszyn, sprzętu, mebli, środków ochrony indywidualnej czy ubrań roboczych. Istnieje kilka możliwości zmniejszenia tych obciążeń przez uzyskanie dofinansowania z urzędu pracy. Dofinansowanie to związane jest jednak z zatrudnianiem

Porada
13.07.2005 Kadry i płace

Pracownik zgłosił swojemu kierownikowi nieprawidłową pracę maszyny. Kierownik stwierdził, że nie jest to nic poważnego i można nadal przy niej pracować. Pracownik odmówił dalszej pracy, gdyż według niego powinien zostać przeprowadzony przegląd techniczny sprzętu, zaś kierownik wsłuchał się tylko w jego pracę. Czy faktycznie w każdym przypadku jakichkolwiek nieprawidłowości w pracy urządzeń mechanicznych

Porada
13.07.2005 Kadry i płace

Zatrudniam pracownika na stanowisku menedżera. W związku z charakterem pracy zaczął on często wyjeżdżać w podróże służbowe firmowym samochodem. Przy przyjęciu do pracy otrzymał zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do pracy biurowej (w tym przy komputerze). Czy obecnie, gdy zaczął jeździć służbowym samochodem, wystarczy posiadanie przez niego tego zaświadczenia i prawa jazdy, czy powinienem

Porada
29.05.2005

Badania profilaktyczne w naszym zakładzie pracy wykazały, iż jeden z pracowników ma objawy choroby zawodowej (wadę słuchu). Odmawia on jednak pracy na przygotowanym dla niego nowym stanowisku, ponieważ obowiązuje na nim wynagrodzenie mniejsze o ok. 15%. Czy w takim przypadku jest to podstawa do rozwiązania z nim umowy o pracę?

Poprzednia Następna