Podatnik wnoszący skargę kasacyjną do zreformowanego NSA ma wykazać błędy sądu, którego orzeczenie kwestionuje, a nie organu podatkowego - wyrok NSA (sygn. akt FSK 20/04).
Aby Naczelny Sąd Administracyjny mógł odnieść się do zarzutów dotyczących ustaleń faktycznych w sprawie, podatnik musi za sprawą swojego pełnomocnika w skardze kasacyjnej podnieść zarzuty naruszenia konkretnych przepisów Ordynacji podatkowej w związku z przepisami dotyczącymi procedury sądowej - wyrok NSA (sygn. akt FSK 86/04).
Uiszczenie opłaty sądowej w formie znaków opłaty sądowej nie jest jednoznaczne z jej opłaceniem i skutkuje odrzuceniem skargi kasacyjnej w przypadku, gdy w roli pełnomocnika występuje adwokat lub radca prawny - wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie (sygn. akt FSK 212/04).
Dyrektor izby celnej nie był uprawniony do wniesienia skargi kasacyjnej w sprawie, w której izba skarbowa była stroną postępowania zakończonego prawomocnym wyrokiem NSA, wydanym przed 1 stycznia 2004 r. - uchwała 7 sędziów NSA (sygn. akt FPS 2/04).
Skarga kasacyjna jest ostatnim środkiem odwoławczym po wydaniu przez Wojewódzki Sąd Administracyjny (WSA) rozstrzygnięcia niekorzystnego dla podatnika.
NSA oddala skargę kasacyjną, jeżeli nie miała usprawiedliwionych podstaw albo jeżeli zaskarżone orzeczenie mimo błędnego uzasadnienia odpowiada prawu.
Sędzia może oceniać wymogi formalne skargi kasacyjnej od wyroku, w którego wydaniu, w I instancji, brał udział uchwała siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. akt I OPS 3/05).
Naczelny Sąd Administracyjny nie mógł ocenić, kto ma rację w sporze koncernu PKN ORLEN S.A. z fiskusem dotyczącym odmowy umorzenia kosztów egzekucji. Sąd musiał oddalić złożoną przez firmę skargę kasacyjną z uwagi na braki, jakie zawierała - wyrok NSA (sygn. akt FSK1900/04).
Należy stwierdzić, iż w świetle obowiązujących przepisów ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawne dla wnioskodawcy od dnia jej doręczenia, nie zaś jak twierdzi wnioskodawca od dnia wydania interpretacji, przy czym za dzień wydania interpretacji podatnik uznaje datę podawaną na pierwszej stronie każdej interpretacji indywidualnej, nad danymi wnioskodawcy, po prawej
1 czerwca 2017 r. weszły w życie zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) oraz dostosowane do nich zmiany w ustawie – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (dalej: ppsa). Wprowadzone zmiany mają na celu skrócenie czasu potrzebnego do merytorycznego rozstrzygnięcia sprawy przez organ administracji lub sąd. Dzięki nowelizacji skargę do sądu można wnieść bez potrzeby